Op de voorkant van de brochure van FOMU staat een van de bekendste foto's van Sander in de rubriek "boeren": jonge boeren 1914. |
Ik ben pas
naar de overzichtstentoonstelling van de Duitse fotograaf August
Sander (1876-1964) in het Antwerpse FOMU geweest. De tentoonstelling
geeft een grondig overzicht van het werk van Sander wat je natuurlijk
kunt verwachten van een Duitse instelling die de nalatenschap van
Sander beheert. De presentatie is overzichtelijk gerubriceerd wat
past bij de opvattingen van Sander over fotografie. Als documentaire
fotograaf die probeerde om de toenmalige Duitse maatschappelijke orde
in kaart te brengen.
“Sander war
daran gelegen, eine möglichst grosse Vielfalt von Typen aus
unterschiedlichen Berufs- und Gesellschaftsgruppen darzustellen, um
gleichzeitig einen hohen Grad an Individualität sichtbar zu machen.
Diesem Anliegen folgend sind seine Bildkompositionen streng figurativ
angelegt. Die Bildmitte is zumeist auf die die dargestellte Person
ausgerichtet. Der berühmte Konditor -es handelt sich um seinen
Nachbarn Franz Bremer auf der Dürener Strasse in Köl-Lindenthal –
steht in der Backstube und rührt den Teig, eine Photographie, der
sander eine algemeingültige Bedeutung zuweist. Bremer wird zum
Prototyp esd Konditors."
Zelfportret van August Sander in de tentoonstellingszaal. |
Het was
precies deze foto (zie hieronder) en de vele andere foto's in het fotoboek van August
Sander dat ik uit de boekenkast van een vriend van mij had gehaald,
die mij met stomheid sloegen. Tot dan had ik alms doe-het-zelver met
hulp van handboeken voorde amateur (Dick de Boer) wat aan geklungeld
met compositie, contrast, scherp stelling, scherpte diepte,
tegenlicht, grijswaarden, telelens, groothoeklens enz. Ik probeerde
technisch volmaakte plaatjes te maken maar een visie op mijn
onderwerpen had ik niet. Ik probeerde zo goed als mogelijk de mooie
plaatjes uit te boeken na te maken in mijn eigen omgeving.
In het
fotoboek van Sander ontdekte ik de inhoud van de fotografie, het
onderwerp dat ik voortaan wilde fotograferen. Mensen als unieke
personen in hun eigen omgeving maar ook als weerspiegeling van de
hele mensheid. Van het specifieke naar het algemene, van het algemene
naar het individuele. Niet dat ik dat toen zo besefte zoals ik het
hier nu formuleer. Toen was het een intuïtie, een aanvoelen van zo
te willen fotograferen als Sander had gedaan.
Eindelijk wist
ik dan wat ik wilde fotograferen. Ik ging op zoek naar andere
fotografen, of er meer waren dan Sander die zo foto's maakten. Ik
bedoel met dezelfde intentie. Mensen fotograferen zoals ze zijn maar
dan ook weer zo dat hun individuele beeld ook staat voor het algemeen
menselijke of in Plato's termen als de idee Mens. Ik vond in
fotoboeken en tijdschriften veel van dergelijke fotografen, vooral in
Noord Amerika. Zij zouden voortaan mijn leraren zijn, de meesters aan
wie ik me wilde spiegelen. Bij hen keek ik de kunst van het
fotograferen af.
Ik ben Sander
dankbaar voor mat hij mij geleerd heeft over fotograferen, over hoe
te kijken naar mensen en hoe ze in beeld te brengen. De foto's van
Sander stralen respect uit voor de mensen die hij voor zijn lens
haalde of misschien nog sterker liefde. Sander hield van de mensen en
de mensheid. Dat is uiteindelijk de grootste kwaliteit van zijn
foto's. Hij legt zijn liefde voor de mensen en de mensheid op
eenvoudige en tegelijk briljante wijze vast en daar draait het
uiteindelijk om, de rest is bijzaak of zelfs flauwekul.
De tentoonstelling "August Sander - Meesterwerken en Ontdekkingen" loopt nog tot 14 februari 2016 in het FOMU.
Die boeren lijken mij toch meer bankiers op het platteland :-).
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenInspiratie. Dat is waar het mee begint. Toch?
BeantwoordenVerwijderenEn dan moet je op jezelf vertrouwen en durven.
En dan een weg kiezen.
En daar trouw aan zijn. Niet onbelangrijk.
En op onze leeftijd gaan dingen dan samenvallen. Ók mooi!