woensdag 4 februari 2015

KAMAGURKA EN HERR SEELE TEGEN DE MUUR

"Kamagurka & Herr seele tegen de muur", een tentoonstelling in de Zwarte Panter in de Hoogstraat te Antwerpen.

Tot 8 maart kun je nog de tentoonstelling “Kamagurka & Herr Seele tegen de muur” bezoeken in De Zwarte Panter te Antwerpen. Als bewonderaar van Kamagurka & Herr Seele heb ik intussen de tentoonstelling bezocht. Voor zover ik weet de tweede tentoonstelling van Kamagurka in De Zwarte Panter. Over de eerste tentoonstelling heb ik geschreven in mijn blog “Kamagurka's Koningin Beatrix”. En net als de eerste keer moet ik vaststellen dat Kamagurka vooral als tekenaar een fijn gevoel voor het absurde heeft maar dat hij als schilder minder uit de verf komt.

Stuk van de tentoonstelling in de Zwarte Panter.

Deze keer vond ik sommige prenten flauw. Ze missen de scherpte die ik van Kamagurka gewend ben. Het lijkt erop dat hij teveel hooi op zijn vork neemt en als gevolg daarvan in routine vervalt. Het kan ook zijn dat zijn gevoel voor het tragische wat raakt afgestompt. Niet zo verwonderlijk. Door de snelle informatievoorziening via de nieuwe sociale media wordt iedereen uit zelfbescherming langzaam maar zeker immuun voor de tragiek en het drama. Het is teveel van het goede. Als het gevoel voor het tragische verdwijnt dan wordt het absurde flauwe humor en daar hebben we al meer dan genoeg van.

Cowboy Henk

Maar vergeet niet dat ondanks deze kanttekeningen en de meeste avonturen van Cowboy Henk met zijn verrassende wendingen en vondsten, absurd en hilarisch zijn. De tekenstijl van beide heren is al even bewonderenswaardig. Kamagurka en Herr Seele zijn minimalistische tekenaars met een maximum aan expressie. Kortom, al met al een tentoonstelling om zeker naar toe te gaan. Er is genoeg goed werk te zien en hoe je het ook bekijkt, dat is en blijft zeldzaam.


Galeriehouder Adriaan Raemdonck met op de achtergrond Cowboy Henk.

1 opmerking: