De openingstoespraak van museumdirecteur Benno Tempel. |
Aangezien ik op de
ZomerExpo in het Gemeentemuseum den Haag hang, was ik uitgenodigd
voor de feestelijke opening van de tentoonstelling op woensdagavond
28 mei in het museum. Het was zoals te verwachten een rustig feestje
met een consumptie naar keuze, een toespraak van museumdirecteur
Benno Tempel en Carlien Ouders van ArtWorlds, een humoristische
openingsspeech met beschouwende inslag van cabaretier Vincent Bijlo,
een enkel muzikaal intermezzo van een Braziliaans-Nederlandse
zangeres met gitarist met als publiek de 248 exposerende kunstenaars
met hun partners. De deelnemende kunstenaar aan deze
verkooptentoonstelling kregen ook allemaal een linnen tas met daarin
een exemplaar van de catalogus.
Er hangt een blije
sfeer. Logisch want het is toch een vorm van erkenning dat je werk in
het Gemeentemuseum Den Haag mag hangen. Het is ook een eer. Het
Gemeentemuseum den Haag is per slot van rekening niet niks. Maar men
is ook een beetje zenuwachtig en nieuwsgierig vooral. Hoe hangt of
staat je kunstwerk, komt het tot zijn recht naast al die andere
kunstwerken en wat zijn dat voor kunstwerken? De tentoonstelling
strekt zich uit over enkele grote en kleine zalen en ziet er goed
verzorgd uit. De catalogus is al net zo verzorgd.
Carlien Ouders van ArtWorlds |
Maar wat te zeggen over
de kwaliteit van de kunstwerken? Deelname staat open voor iedereen,
gevestigde kunstenaar of amateur. “Niet kunstenaars maken de dienst
uit, maar juryleden, uit alle geledingen van het kunstbedrijf, van
museummensen en handelaren tot kunstcritici en enthousiastelingen.
Zij kijken en kiezen in voorrondes uit een hoeveelheid van
kunstwerken. Dat betekent dat de ZomerExpo veel meer dan de Engelse
Summer Exhibition volgens democratische principes op een open
speelveld tot stand komt.” aldus Benno Tempel in zijn voorwoord in
de catalogus.
Echt Nederlands, het
gelijkheidsbeginsel als uitgangspunt, ook als het om kunst gaat met
als een goede tweede het beginsel dat iedereen kunst kan maken. Het
derde oer-Nederlandse beginsel is dat iedereen een gelijke kans moet
krijgen en dus worden de kunstwerken op basis van anonimiteit door
een jury gekozen. De eerste ZomerExpo heette dan ook “Anoniem
gekozen”, met andere woorden geen gevestigde namen die dit
gelijkheidsbeginsel kunnen verstoren.
Het dankbare kunstenaarspubliek bij de opening. |
Wat is nu het resultaat
van deze democratische kunstkeuze? Het thema licht is door veel,
maar lang niet alle kunstenaars als uitgangspunt voor hun werk
genomen en uitgewerkt. In de catalogus staan bij de werken korte
teksten waarin de kunstenaar uitleg geeft over zijn werk. Een
fotograaf verwijst daarin naar “ licht, nevel en kleuren die aan
het beeld een mystieke sfeer geven”. Een andere fotografeert
zonlicht dat op zeepsop valt. Een digitaal bewerkte foto is dan weer
bedoeld om te laten zien dat de werkelijkheid die we zien “ook een
model is van ons denken in de twintigste eeuw”.
Zien en zien is niet
een op een. Het innerlijk speelt een even grote rol als de
werkelijkheid zelf, zo is de boodschap van veel kunstenaars. Er wordt
gesproken over “het vangen van dromen”, “gevoelsregistraties en
zoektochten naar dat wat schuil gaat achter het zichtbare”, “de
relevantie van een plek voor de mens” en over “lichaamsgevoel en
de mogelijkheid dat weer te geven in een fotografisch onderzoek.”
Heel veel kunstenaars blijken met gevoelens en gewaarwordingen bezig
te zijn die men dan op de een of andere manier door middel van een
kunstwerk tot uitdrukking wil brengen. Van innerlijk naar uiterlijk
zou je kunnen zeggen of van geest naar materie.
Wat opvalt was de
nieuwigheid van bewegende beelden in enkele schilderijen en foto's.
Een soort gemengde techniek van schilderij en filmbeeld, met dank aan
de digitalisering van film en foto. De video is nog steeds volop
aanwezig in allerlei vormen. Ik telde in de catalogus ruwweg 18
videowerken. Maar de grote winnaar van deze tentoonstelling is toch
de fotografie in al zijn verschijningsvormen. Ik telde 98 fotowerken,
dat is goed voor 40% van de tentoongestelde werken.
Menig kunstenaar laat zich fotograferen naast zijn werk in de tentoonstelling. |
Het klassieke
schilderwerk – olie of acryl- is in de minderheid. Samen nog geen
40 stuks (minder dan 20%) maar onderling wel gelijk verdeeld.
Verhoudingsgewijs zijn er dan weer wel veel installaties. Ik telde er
28, iets meer dan 10% . Gemengde techniek is in 20 werken gebruikt
waarbij vaak onorthodoxe middelen zijn gebruikt. De klassieke etsen,
beelden en beeldhouwwerk in steen of brons heb ik niet gezien. Wel
zijn er rond de tien werken die met hulp van stoffen zijn gemaakt, er
zijn enkele tekeningen en ander werk op papier.
Het is moeilijk om wat
over de kwaliteit van het getoonde werk te zeggen. Dat hangt af van
hoe hoog je de lat legt en waarmee je het vergelijkt. Buiten de
bewegende beelden in foto's of schilderijen heb ik weinig verrassende
dingen gezien. Ik vraag me af wat de toekomst zal zijn van bewegende
beelden in schilderijen en/of foto's. Ze hebben iets speelgoedachtigs
zoals 'Penny 'van Ruben Pest en het op een Vermeer geïnspireerde
'Girl reading letter at an open window' van Menno Otten. De werken
grenzen tussen wat we gewoonlijk kunst noemen en vermaak.
De fotografie heeft
zijn waarde bewezen in de kunsten. Maar of er buiten de documentaire
fotografie in al zijn verschijningen (portret fotografie,
straatfotografie, mode, oorlog en reclame) ook nog andere
fotografische kunstvormen zijn, weet ik nog steeds niet zeker.
Fotografie is een techniek die net als film letterlijk met licht (en
donker) werkt (men zegt vaak schrijft) en daarom verondersteld wordt
de werkelijkheid weer te geven. Dat onderscheidt deze kunstvorm van
elke andere kunstvorm. Misschien dat er daarom zoveel fotografie te
zien is op de deze tentoonstelling met als thema licht. Als je met
dit realisme gaat spelen, kunnen je natuurlijk verrassende uitkomsten
krijgen maar je loopt ook het gevaar dat het als te gezocht of te
gekunsteld wordt ervaren. De tentoonstelling is o.a. op dit punt een
studie waard.
Hoe schat je je eigen werk in?
BeantwoordenVerwijderenGoed gezien, eenvoudig, kleurrijk en mooi voor boven de bank in een eigentijds interieur of voor een ook al eigentijds kantoor.
BeantwoordenVerwijderen