woensdag 28 mei 2014

DUTCH-LAND 19

Dutch-Land, fietspad, juli 2006

Dutch-land, stier, juli 2006

Bij de bovenste foto.

Hollandser dan dit landschap bestaat niet. Een wijdse polder begrensd door een rivier met daarboven ook nog eens een wijdse lucht en niet te vergeten tekenen van aanwezigheid van mensenhanden. In Nederland is de mens altijd aanwezig. Het Nederlandse landschap is door mensen gemaakt of naar het inzicht van mensen aangepast. Het is een kunstmatig landschap en daarom gaan we er ook zo perfectionistisch mee om. Soms lijkt Nederland een groot museum.
Een enkele keer vallen we door de mand, zoals hier op de foto is te zien Het schuin staande bordje “fietspad” is als een waarschuwing. Denk erom, je betreedt een landschap dat nog niet af is. Het wordt er gelukkig niet minder mooi om, eerder mooier eigenlijk.

Bij de onderste foto.

Mijn jeugd bracht ik door in het toen nog stadje Oss dat op de grens ligt van polders en bossen. In die tijd was de koe en/of de stier het middelpunt van het polderlandschap, waar je ook kwam. Dat is -geloof ik – een stuk minder geworden. Ik weet niet of veel kinderen nog opgroeien met koeien, paarden en varkens in het landschap. Aan de hoeveelheid kinderboerderijen te zien, blijkbaar niet. Het zou jammer zijn als de dieren uit ons landschap zouden verdwijnen. Zonder hen wordt Nederland een nog kunstmatiger land dat het al is.  

2 opmerkingen:

  1. Wel eens in de trein gezeten? Ik zie niets anders dan landschappen, koeien, paarden en schapen als ik door Nederland reis (eenmaal buiten de stad, natuurlijk!).

    BeantwoordenVerwijderen