Soms loop je zo maar tegen een
onderwerp aan voor een blog. Zo ook zondag op mijn korte zwerftocht
door de Kloosterstraat in een veel te druk Antwerpen. De
Kloosterstraat is de straat waar vooral Nederlanders bij Nederlandse
pseudo-antiqairs goedkope rommel voor teveel geld kopen. Ik sta
altijd weer verbaasd als ik zie wat voor een prijzen mensen betalen
voor dingen die binnen een paar jaar weer op marktplaats staan als
achterhaald en uit de tijd. Het tempo waarmee de waan van de dag
wisselt, lijkt steeds hoger te worden maar dat zal wel te maken
hebben met dat ik ouder wordt.
Ik kwam terecht in een
fototentoonstelling van Eddy van Gestel van wie ik nog nooit wat
gezien had. Maar dat kan aan mij liggen, ik let ook niet altijd goed
op. Foto's in supergroot formaat van Afrikanen, vooral vrouwen, mooie
vrouwen met een beetje blote borsten of anderszins bloot. Er lag een
verzorgde, gratis brochure met al even zorgvuldig afgedrukte foto's
bij. De marketing mag blijkbaar wat geld kosten. De prijzen van de
foto's zijn er dan ook naar, al hoewel voor kunst wordt tegenwoordig
veel, soms belachelijk veel betaald.
Want het gaat hier om kunstzinnige
foto's. Ik citeer uit de brochure die naar ik aanneem vanwege de
wereldwijde marketing in het Engels is: “Over the years his style
has become more serene and restrained, stripped of any excess,
complex perspectives and difficult angels.To him photography is a
quest for a magical and mysterious world, where there's a very fine
line between reality and impression. And though the pictures in this
collection have that unmistakable “touch of Africa”, they exude a
universal atmosphere so they transcend the ethnic photography
category.” Goed, dat gaat zo nog een paar regels door om af te
sluiten met “This is certainly true for this collection of
photographs, which highlights Africa and the fragile authenticity of
the Black Continent.”
Kort door de bocht gezegd, lezen we
hier weer de aloude humbug over Afrika als het mysterieuze continent
waar magie en realiteit maar nauwelijks van elkaar gescheiden zijn.
Dat de foto's “een touch of Africa “ hebben is nogal wiedes, er
staan namelijk alleen maar negers, negerinnen en Afrikaanse
landschappen op. Het is interessant doenerij. Je zegt toch ook niet
dat de foto's van Helmut Newton een “touch of Europe” hebben?
Je kunt de foto collectie van Van
Gestel best wel in een zin weergeven: Hij esthetiseert de Afrikanen
en het Afrikaanse landschap met de gebruikelijke fotografische
middelen als compositie, donker en licht, contrast enz. Zijn naaktfoto's van vrouwen zijn net
als de gebruikelijke commerciële naaktfoto's. Ze drukken eerder het
heimelijk verlangen uit naar het seksuele avontuur, wat in Afrika
natuurlijk extra spannend is, maar zeggen niets over de vrouw in
kwestie.Van Gestel zelf doet daar gelukkig verder ook niet
moeilijk over. Hij zegt in zijn brochure dat hij de kijker wil
beroeren “without to much fuss, as if he were enjoying a glass of
the finest wine, or admiring the lines of a building or the curves of
a beautiful woman.” De werkelijkheid omtoveren tot een
schoonheidsbeleving, dat is wat Van Gestel in navolging van de meeste fotografen doet.
Dat zien de mensen graag, mooie dingen.
Er is al genoeg lelijks in de wereld. Bovendien kun je mooie foto's
van mooie dingen boven de bank hangen. De foto's van Van Gestel zijn
gewoon maar ook weer niet (met dank aan Afrika), niet te erotisch
maar wel weer sensueel genoeg (naaktfoto's staan overigens niet in de genoemde
brochure) en avontuurlijk zonder gevaarlijk te zijn. Een goed gespreksonderwerp bij een mooi glas wijn. Daar is niks op tegen maar
dat is niet zoals ik Afrika heb leren kennen. Nou ja, stukken van
Afrika want het is een ongelooflijk groot en uitgestrekt continent.
Ik weet niet of dat Afrika wat ik heb leren kennen nou wel zo
geschikt is om boven de bank te hangen, al heb ik er ook veel schoons
gezien en ontdekt, soms in de eenvoudigste dingen. Maar ja, zo heeft
ieder zijn Afrika.
Waarom is seks in Afrika extra spannend? Intrigerend zinnetje van je. Een vrouw is een vrouw, of ze nu blank, zwart of geel is.
BeantwoordenVerwijderenMisschien had ik moeten schrijven "zou zijn" in plaats van is. Ik ben zelf namelijk die mening niet toegedaan. Ik refereer aan wat veel blanke mannen -naar ik nogal eens hoor beweren - zouden vinden.
VerwijderenGoede jaarwisseling.