zondag 7 juli 2013

PRIVACY IS HANDEL



Er wordt de laatste dagen veel geschreven over privacy. Alsof dat nog zou bestaan. Vergeet het maar. Het grootste en meest gelezen tijdschrift van Nederland heet 'Privé'. Bekende Nederlanders doen daarin hun best om zich geestelijk en lichamelijk zo bloot mogelijk te geven. De grootste krant van Nederland sponsort dat blad en doet zelf even hard mee. Programma's waarin je letterlijk je hele hebben en houden geestelijk en lichamelijk kunt uitstallen zoals Big Brother en Oh Oh Cherso trekken miljoenen kijkers. Dat wordt ondersteund met pseudo intellectuele smoezen. Ondertussen kassa voor de makers.

Internationaal is het al net zo. Megasterren doen er gretig aan mee. Madonna liet zich ooit een tijd dag en nacht filmen met als resultaat een zogenaamde documentaire. Paris Hilton slaagt er in om van haar privé leven een wereldwijde soap te maken. Met de iPhone en Twitter bedienen de megasterren en andere would be grootheden hun fans met allerlei details uit hun privéleven.

Privacy betekent kassa voor degenen die bereid zijn hun privacy inleveren en natuurlijk voor degenen die het faciliteren. Privacy was al gecommercialiseerd, nog voordat Google, Facebook en andere sociale media netwerken informatie over hun klanten begonnen te verkopen. Eigenlijk zijn die nog bescheiden met hun commercialisering van gegevens over hun klanten vergeleken met wat sterren zelf op internet, iPhone en Twitter zetten.

De tijd van de soft erotische foto's uit de glorietijd van de Hollywoodsterren is achterhaald door internet. Internet heeft het in alle opzichten vervolmaakt. Dank zij internet is de verkoop van Privacy nog lucratiever geworden. Je er tegen verzetten is zo goed als zinloos. Degenen die niet mee willen doen hebben het moeilijk.

Voor al degenen die een functie van betekenis hebben in een openbare, publieke instelling heeft, zal dat niet kunnen. De democratische transparantie eist dat de media alles moeten weten uit naam van het publiek. Daar kun je weinig tegen doen. Er zijn sterren of publieke figuren die hun privé leven buiten beeld willen houden maar dat lukt zelden. Integendeel, hoe minder ze in beeld willen zijn, hoe meer ze worden gevolgd. Lady Di is er uiteindelijk dodelijk slachtoffer van geworden.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten