Er wordt de laatste
dagen veel geschreven over privacy. Alsof dat nog zou bestaan.
Vergeet het maar. Het grootste en meest gelezen tijdschrift van
Nederland heet 'Privé'. Bekende Nederlanders doen daarin hun best om
zich geestelijk en lichamelijk zo bloot mogelijk te geven. De
grootste krant van Nederland sponsort dat blad en doet zelf even hard
mee. Programma's waarin je letterlijk je hele hebben en houden
geestelijk en lichamelijk kunt uitstallen zoals Big Brother en Oh Oh
Cherso trekken miljoenen kijkers. Dat wordt ondersteund met pseudo
intellectuele smoezen. Ondertussen kassa voor de makers.
Internationaal is het
al net zo. Megasterren doen er gretig aan mee. Madonna liet zich ooit
een tijd dag en nacht filmen met als resultaat een zogenaamde
documentaire. Paris Hilton slaagt er in om van haar privé leven een
wereldwijde soap te maken. Met de iPhone en Twitter bedienen de
megasterren en andere would be grootheden hun fans met allerlei
details uit hun privéleven.
Privacy betekent kassa
voor degenen die bereid zijn hun privacy inleveren en natuurlijk voor
degenen die het faciliteren. Privacy was al gecommercialiseerd, nog
voordat Google, Facebook en andere sociale media netwerken informatie
over hun klanten begonnen te verkopen. Eigenlijk zijn die nog
bescheiden met hun commercialisering van gegevens over hun klanten
vergeleken met wat sterren zelf op internet, iPhone en Twitter
zetten.
De tijd van de soft
erotische foto's uit de glorietijd van de Hollywoodsterren is
achterhaald door internet. Internet heeft het in alle opzichten
vervolmaakt. Dank zij internet is de verkoop van Privacy nog
lucratiever geworden. Je er tegen verzetten is zo goed als zinloos.
Degenen die niet mee willen doen hebben het moeilijk.
Voor al degenen die een
functie van betekenis hebben in een openbare, publieke instelling
heeft, zal dat niet kunnen. De democratische transparantie eist dat
de media alles moeten weten uit naam van het publiek. Daar kun je
weinig tegen doen. Er zijn sterren of publieke figuren die hun privé
leven buiten beeld willen houden maar dat lukt zelden. Integendeel,
hoe minder ze in beeld willen zijn, hoe meer ze worden gevolgd. Lady
Di is er uiteindelijk dodelijk slachtoffer van geworden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten