vrijdag 12 juli 2013

HET HUIS VAN BEATRIX

Jan Althoven sprak namens de Rijskgebouwendienst Directeur van Paleis Soestdijk de genodigden, voornamelijk kunstenaars die de tentoongestelde werken hebben gemaakt, toe. 

Als deelnemend kunstenaar was ik te gast bij de opening van de Tentoonstelling 'BEELD VAN BEATRIX'. Zoals de website van paleis Soestdijk vermeldt “is de succesvolle expositie van Paleis Het Loo nu in Paleis Soestdijk van 12 juli t/m 1 september 2013.” Tijdens de opening vermeldde Jan Altenburg namens de Rijksgebouwendienst directeur van Paleis Soestdijk dat er meer dan 150.000 bezoekers zijn geweest voor de tentoonstelling in het Museum Paleis Het Loo. Later hoorde ik terloops dat het er bijna 200.000 zijn geweest. Ik heb er geen verstand van maar het lijkt me een respectabel aantal. De verwachtingen zijn dus voor Paleis Soestdijk hoog gespannen.

Er was toepasselijk gebak met koffie. Nederlandser kan het haast niet.
Als kunstenaars-deelnemers kregen we de gelegenheid om de tentoonstelling als eersten op ons gemak te bezichtigen. Was de tentoonstelling in Paleis Het Loo in een zaal geconcentreerd, in paleis Soestdijk is gekozen voor een spreiding van de tentoonstelling door het hele gebouw. Door de tentoonstelling te volgen, zie je meteen ook de andere zalen en kamers van het paleis waar de voormalige koningin Beatrix haar jeugd heeft doorgebracht. Jan Altenburg merkte bij zijn openingstoespraak op dat met de komst van de tentoonstelling Beatrix weer een beetje thuis is gekomen.

De catering van de Oranjerie bij paleis Soestdijk was uitstekend.

Toevallig ben ik een tijdje geleden op bezoek geweest in het paleis Schonbrünn in Wenen. Net als dat van Versaille is dat paleis een monument van macht, pracht en praal. De bezoeker moest en moet vooral onder de indruk komen van de macht en rijkdom van de bewoners: teveel goud, teveel lusters, teveel spiegels, teveel ornamenten. Van alles teveel. Paleis Soestdijk is vergeleken met deze ostentatieve paleizen een toonbeeld van eenvoud. Het mag de naam paleis maar net hebben. Het heeft meer weg van een groot uitgevallen villa, een huis van een oude, rijke en traditionele familie. Maar zelfs vergeleken met menig Engels landhuis doet paleis Soestdijk bescheiden aan.

Marieke Spliethoff, Conservator van Het Loo, was er uiteraard ook bij.

De tentoonstelling is aardig om te zien. Het is al vaker gezegd maar daarom niet minder waar. De tentoonstelling geeft een overzicht van hoe de voormalige koningin onder het Nederlandse volk leeft maar ook van de verscheidenheid aan kunstvormen en creatieve verbeelding van Nederlandse kunstenaars. Zoals het bij Nederland en Nederlanders past geen hoogdravende kunst maar 'down to earth' waarbij het accent ligt op de emoties die Beatrix uitstraalde ondanks haar toch overwegend protocollaire rol die zij nu eenmaal als koningin moest spelen. Sommigen zeggen dat zo'n rol niet meer van deze tijd is. Dat zou kunnen maar Beatrix heeft een leven lang bewezen dat het wel kan en dat is lovenswaardig en bewonderingswaardig.

Beatrix als prinses was wat je toen een MMS meisje zou kunnen noemen. De foto geeft een tijdsbeeld uit de periode dat Beatrix opgroeide in Paleis Soestdijk als lid van een middelgroot gezin.

Daarmee is de tentoonstelling alleszins een bezoek waard. Ik wens Jan Altenburg met zijn staf dan ook alle succes met de tentoonstelling. De NOS verdient complimenten voor het initiatief dat zij genomen hebben ter viering van de 75ste verjaardag van Beatrix. Een initiatief dat nog maar eens aantoont dat Beatrix leeft onder het Nederlandse volk. Mooi toch!

De voormalige koningin lacht, blij dat ze weer terug is in paleis Soestdijk. (Schilderij van Ton Lempers)


1 opmerking:

  1. Ik was op 2 mei in Soestdijk, maar toch nog te ver ervandaan om het paleis te bezoeken. Zal er nu niet snel meer in de buurt komen.

    BeantwoordenVerwijderen