zondag 24 maart 2013

EUROKERMIS

Een tekening van Petrus
Is het erg dat de Eurokermis over is? Ik denk het niet. Gekker nog, ik denk dat de hele crisis goed is voor de Europa Unie en de Eurozone. Ik heb al eerder beweerd dat de crisis goed is voor Europa. Immers als Europa de crisis weet te bezweren en daar ziet het naar uit, dan zal Europa stabieler zijn geworden met een groter besef dan ooit tevoren dat het continent alleen maar gediend is met Europese samenwerking in welke vorm dan ook.

Dank zij de crisis is de EU een gesprekspunt van de eerste orde geworden. Niet langer meer hoera geroep door de voorstanders en boegeroep door de tegenstanders maar harde, scherpe en kritische debatten op alle fronten over wat we als Europeanen willen. Het idee dat je door enkel lid te worden van de EU en/of de Eurozone je economisch wel gebakken zit, is met deze crisis achterhaald. Het is gedaan met de goudpot Europa. Er zal voortaan gedisciplineerd en zorgvuldig samengewerkt moeten worden en dat op veel meer terreinen dan men een paar jaar gelden nog maar durfde denken.

Er wordt gewerkt aan een bankenunie, er is voortaan begrotingscontrole vanuit Brussel met boetes en al, er zijn gemeenschappelijke noodfondsen enz. Samengevat kun je stellen dat de samenwerking nog intenser is geworden dan ze al was. Natuurlijk, we zullen nog veel tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen. De geschiedenis laat zich zo maar niet uitwissen. Duitsland zal nog lang de ideale boeman zijn voor degenen die niet verder willen kijken dan hun neus lang is. De zuidelijke Europese staten zullen nog vaak gezien worden als de zwakke broeders die liever lui zijn dan moe. Maar intussen beseft iedereen dat er voor Europa geen weg meer terug is. Hoe het dan verder moet? Dat is nu net de politieke hamvraag die de Europeanen in een scherp politiek debat uiteindelijk allemaal samen zullen moeten beantwoorden. Er komen dus interessante Europese jaren aan.

11 opmerkingen:

  1. Je klinkt erg positief.
    Bij mij dringt zich nog het beeld op van de bodemloze put. Moeilijk om daar "sterker uit" te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga er vanuit dat de put niet bodemloos is, hoe erg het ook lijkt. Maar ik geef toe. Ik zie liever een glas half vol dan leeg.

      Verwijderen
  2. Ik merk dat positieve resultaat van de debatten ook niet echt. Merkel en Hollande staan recht tegenover elkaar. In Hongarije is een rechtse potentaat aan de macht die zich weinig van de Europese uitgangsbeginselen lijkt aan te trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat wijkt dus niet veel af van de Nederlandse politiek. Europa wordt politiek volwassen.

      Verwijderen
  3. Voorlopig heeft Duitsland de leiding. Of dat nou zo ideaal is.
    grH

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou het slechter kunnen treffen. Duitsland kun je haast een voorbeeldig land noemen: hard werken, sociale spanningen binnen grenzen, economisch alert en dynamisch, democratisch, terughoudende buitenlandse politiek, solidair als het moet.

      Verwijderen
  4. Jouw optimisme is aan je reacties te lezen niet stuk te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Petrus: een prettig en ook optimistisch blog. Op economisch gebied deel ik – merkwaardig genoeg denk ik gezien de andere reacties hier – je optimisme. Ik geloof dat de economische problemen die we nu hebben gewoon groeipijnen zijn die wellicht vrij heftig zijn omdat de groei waarschijnlijkste te snel is verlopen, maar met de juiste medicijnen uiteindelijk tot een gezonde groei zullen leiden.

    Ik ben echter minder enthousiast – en in mijn donkere momenten zelfs uitgesproken pessimistisch – over de culturele, juridische enz. integratie van de verschillende Europese landen die nu aangesloten zijn bij de EU. De verschillen zijn groot op praktisch elke gebied waarop geïntegreerd zal moeten worden. Ik ben er dan ook weinig gerust op dat onze Nederlandse normen en waarden – die ik hoog acht en waarom ik in Nederland en niet ergens anders woon – ongeschonden door de aankomende storm van ‘gelijkschakeling’ zal komen. Ons politiek rechts is niet te vergelijken met Pools, Roemeens of Hongaars enz, enz. politiek rechts. Hetzelfde geld voor politiek links. We zijn een land waarin de compromisbereidheid groot is, dit in tegenstelling tot veel ander Europese landen die vlak bij liggen.

    Ik griezel bij de gedachte dat we als klein landje uiteindelijk gedwongen zullen worden in een politiek keurslijf dat niet de “onze” is en waar we ook niet voor hebben kunnen kiezen. Ik ben bang dat onze politieke leiders zich weinig gelegen zullen laten liggen aan het handhaven van een toch al weinig ervaren en zelfbewust Nederlands cultureel besef en (politiek) erfgoed.

    Mijn politiek pessimisme is groter dan mijn economisch optimisme, waardoor er dus een negatief balans is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Groeipijnen vind ik een mooi woord met een mooi beeld.
      Europa zal zo divers blijven als het nu is met hier en daar een verschuiving. Het ene land zal het homohuwelijk aanvaarden, het andere niet. Enz. Het politieke beeld zal al even divers blijven. Ik denk dat wij als kabouterland een aangeharkt land met een lichte anarchistische toets en dominees die ons bestraffend toespreken, zullen blijven.

      Verwijderen
  6. je doet me denken aan die cubaanse arts die mijn collega als haar patient had: ze moet er eerst slecht aan toe zijn voordat ze zal genezen. Mijn collega wist tijdig te ontsnappen aan haar regime, gelukkig. Ze leeft nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het leven zit raar in elkaar. De Euro is er nog steeds net als de dollar.

      Verwijderen