Het zal begin jaren negentig zijn als
ik het werk van de Machelse kunstenaar Roger Raveel leer kennen in
zijn eigen museum naast de dorpskerk van Machelen. Ik was verrast
omdat ik zijn werk niet kende. Lag dat aan mij of was men in
Nederland toen nog niet zo bekend met zijn werk? Ik las nu bij zijn
overlijden dat hij in de loop der jaren toch wel wat
tentoonstellingen in Nederland heeft gehad. Een onbekende bekende
dus. Dat is Raveel zelf blijkbaar ook parten blijven spelen want hij
beklaagde zich in interviews geregeld over gebrek aan erkenning.
Merkwaardig voor iemand die intussen in eigen land de ene erkenning
na de andere op hoog niveau (adelstand) had gekregen terwijl hij toch
zijn hele leven lang welbewust in zijn eigenste Vlaamse dorp is
blijven wonen maar daar ondertussen wel al ver voor zijn dood een
eigen museum heeft. Wat voor erkenning streefde hij dan na?
Ik kan het hem helaas niet meer vragen
maar ik vermoed dat hij vindt dat hij eigenlijk vindt dat hij de
Amerikaanse pop-art kunstenaars ver vooruit was terwijl zij met de
eer gingen strijken die uitgevonden te hebben. Hij verwees dan
ondermeer naar zijn schilderij met vogelkooitje dat in het museum
hangt. Maar waarom zou een Vlaamse schilder zich druk maken om zoiets als je toch tevreden bent met leven en werken in je eigen dorp? Had
hij zelf niet het advies van kunstbroeder en vriend Hugo Claus om
naar Amerika en het grote New York te gaan, afgewezen? Had hij dat
net als Karel Appel indertijd wel gedaan dan was hij wellicht
internationaal eerder en verder doorgebroken.Maar het had natuurlijk ook een mislukking
kunnen worden. Eerlijk gezegd, denk ik dat hij uiteindelijk bang was
voor de grote wereld daarginds.
Hij was en bleef een dorpeling van het
Vlaamse platteland. Daar getuigen zijn schilderijen van. Raveel
gebruikte heldere frisse kleuren van begrijpelijke en met liefde
geschilderde figuren en voorwerpen uit zijn dorpse omgeving. Zijn
werken zijn sobere, eenvoudige geschilderde gedichten die een ode
zijn aan zijn medemensen en zijn dorp. Uit elk werk spreekt zijn
verbondenheid met zijn omgeving. Zijn kracht is dat hij zich al die
jaren over dat dorpse leven blijft verwonderen. Hij heeft gelijk. Je
hebt geen grote stad nodig om je te verbazen over het mysterie van
het leven. Dat kun je overal en misschien wel zeker zo goed rond de
kerk van je dorp. Zijn vrouw, zijn buren, zijn dorp, het
plattelandsleven waren zijn muzen. Zo bezien is Raveel een
voortzetting van grote Vlaamse schilders als Brueghel.
In veel van zijn werken tref je, groot
of klein, een wit vlak aan. Wat daarvan de betekenis is, heb ik nooit
gelezen in zijn interviews. Het kan een compositie element zijn. Een
wit vlak om het evenwicht aan de compositie te geven. Dat zou zo maar
kunnen. Of moet je zo'n wit vlak zien zoals het wit tussen de regels
van een gedicht? Een grafisch onderdeel van het geheel? Dat kan ook
want zijn schilderijen zijn ook sterk grafisch. Maar zo'n wit vlak
geeft ook vaak de indruk van iets onafs. En misschien is het dat ook
wel wat Raveel ons kijkers wil vertellen. De wereld, zijn dorp, het
leven is niet af, is nooit af. Er moet altijd en telkens opnieuw aan
gewerkt worden of hier of daar bijgewerkt. Hoe dan
ook, zijn op het eerste gezicht evenvoudige werk, roept bij nader
inzien toch de nodige vragen op, zowel schilderkunstig als over het
leven, en is dat niet wat de taak is van een serieuze schilder?
Roger Raveel is op 91 jarige leeftijd
op 30 januari jongstleden overleden. Het Roger Raveelmuseum eert hem
met een tentoonstelling.
Ik heb het op de vrt gezien. Heel bijzonder.
BeantwoordenVerwijderengrH
mooi verhaal
BeantwoordenVerwijderen