Ik was indertijd meteen
weg van Reve's boek 'De Avonden' (verschenen in 1947). Wat een
treurigheid. Als ik anderen vroeg of ze het gelezen hadden, bleken ze
het boek niet uitgelezen te hebben omdat “het nergens over gaat“
en “er geen aktie aktie in zit.” Maar dat is het hem nu juist.
In welk gezin gebeurt er wel wat en wat zou er moeten gebeuren? Meer
vermaak? En waarom wordt er altijd maar langs elkaar heen gepraat?
Voor een gevoelige puber moet de naoorlogse geestelijke leegte binen
en buiten het gezin om wanhopig van te worden, geweest zijn.
Bij Reve thuis was het
al communisme wat de klok sloeg. Een politieke leer die alles meende
te weten over de loop van de menselijke geschiedenis en daarom veel
weg heeft van een geloof. Een negentiende eeuws encyclopedisch optimistisch geloof dat in de 20ste eeuw begon met de
Russische revolutie als koekoeksei van de Eerste Wereldoorlog, zich
in de Tweede Wereldoorlog wist te handhaven maar uiteindelijk nog aan
het eind van dezelfde eeuw bezweek aan Stalin en zijn opvolgers, zijn
Gulagarchipel en zijn eeuwige vijand het Westen met voorop Amerika.
Maar tot vlak na de Tweede Wereldoorlog was het geloof der kameraden,
een typering van Gerard's geleerde broer Karel eveneens een
begenadigd schrijver, nog zo goed als ongeschonden.
Maar die wetten van de
geschiedenis geven geen antwoord op simple vragen als waarom er
mensen zijn, wat liefde is, waarom iemand zich schaamt of schuldig is
of mensen elkaar haten? Die vragen blijven onbesproken of worden
kregelig terzijde geschoven als niet van belang in het kader van de
loop die de Grote Geschiedenis volgens het Marxisme uiteindlijk zal
hebben. Ja, hoe groot is eigenlijk het belang van de geboorte van één
kind voor de loop van de geschiedenis? Van zulke gedachten werd
Gerard zenuwachtig of nog erger die maakten hem eenzaam of gaven hem
een gevoel van schuld. Waarom was hijzelf dan op de wereld? Deed hij
er wel toe?
Daarom ging Gerard op
zoek naar antwoorden en houvast. Zijn zoektocht, inmiddels ingebed in
een leven als homofiel en schrijver, bracht hem uiteindelijk op het
spoor van de religie of in zijn geval het Rooms Katholicisme dat hij
zelf aanduidde als een kermis. Hoewel bloed serieus, kon je er ook
mee lachen.
Zijn bekering tot het
katholicisme moet én een last én een bevrijding geweest zijn.
Bevrijding omdat hij eindelijk een gezin had waarmee hij kon verder
leven: God de vader, Maria de moeder van God en diens zoon Christus.
Daarom heen dan ook nog eens de RK Kerk met al zijn mooie
(jongens)beelden en schilderijen, aandoenlijke rituelen,
onbegrijpelijke dogma's en mysterieën. De Katholieke Kermis als
antwoord op de mysteries van het leven.
Maar ook een last want
geloven in een God, zijn Moeder en haar Zoon doe je niet in tijden
van overvloed en rijkdom, vermaak en ontucht, wetenschap en geloof in
eigen kunnen. Sterker nog, volgens de wetenschap is er helemaal niks
mystreieus aan ons leven. Het is allemaal een kwestie van wiskundig
wetenschappelijke aanpak. En voor die andere raadsels van ons bestaan
zoals liefde, haat, eenzaamheid en schuld kunnen we terecht op de
Beeldbuis met zijn niet aflatende stroom aan soap's en reality
docu's. Daarmee amuseren we ons 24 uur per dag als het nodig is. Een
echt leven van mensen met vlees en bloed hebben niet meer nodig, laat
staan een geestelijk leven. Leve de kermis.
Ik heb De avonden ook gelezen en het staat mij bij als een vervelend boek. Kan het niet helpen, maar ik werd er echt niet door gegrepen.
BeantwoordenVerwijderen@ZJA
BeantwoordenVerwijderenJe moet er gevoelig voor zijn.
ik werd niet door 'de avonden' gegrepen, wel door 'lieve jongens', daarna zelden meer zoveel verschillende, maar steeds overtuigende liefdesuitingen gelezen
BeantwoordenVerwijderen@jankosenbrink
BeantwoordenVerwijderenInderdaad, Reve is de schrijver van liefdesuitingen. In zijn volgende werken verschuift de liefde naar masochisme en dat spreekt mij niet aan al kan ik me wel iets bij de schuldgevoelens voorstellen. Met die gevoelens komt het nooit goed bij R.