Jan Steen, De dorpsschool (straffende meester), 1665, National Gallery of Ireland |
Onlangs luchtte een vriendin haar hart over het
kleuteronderwijs waar ze haar leven lang in werkt. Kort samengevat, ze was het
beu. Natuurlijk had ze zich afgevraagd of dat niet haar eigen schuld is. Als je
ouder wordt heb je minder fysieke reserves om de dag met een stel lawaaierige,
eigenwijze en soms vechtende kinderen door te komen. Geestelijk ben je ook
sneller vermoeid.
Toch vond ze dat haar inzet, belangstelling en betrokkenheid
er niet minder op geworden is. Wat haar arbeidsvreugde vernietigt, is het gebrek
aan steun door de leiding bij moeilijke beslissingen en de almaar groeiende
administratieve rompslomp. Meer dan ooit wil het ministerie van Onderwijs
controle hebben over alles: de exacte tijdsbesteding van de leerkrachten, de
vorderingen van de kinderen en de resultaten. Om dat te weten wordt er
permanent gemeten.
Dardoor is erg geen tijd meer voor liefde en zorg. Die doet
er trouwens ook niet meer toe. Kinderen zijn volwassenen in de dop die klaar
gemaakt moeten worden voor de maatschappij. Daar kun je niet vroeg genoeg mee
beginnen. Om in de gaten te kunnen houden hoe het onderwijstraject van het kind
verloopt, wordt de toestand van elk kind straks vanaf zijn derde jaar in een
computer dossier vastgelegd. De staat als opvoeder en toezichthouder op alle
kinderen totdat ze groot genoeg zijn om in de maatschappij de stappen en zich
daar als werker nuttig te maken.
Jan Steen, De dorpsschool, 1662 |
Dat doet denken aan de roman “The brave new world” van
Aldous Huxley en aan het waanzinnige experiment van een vader op zijn kind zoals
beschreven in “Liefde en pedagogie” van de Spaanse filosoof en schrijver Miguel
de Unamuno. In deze vroeg twintigste eeuwse (1902) ideeënroman werkt Unamuno
aan de hand van zijn hoofdpersonage het idee uit dat met een wetenschappelijke
aanpak van elk kind een genie kan worden gemaakt.
Een aanpak op wetenschappelijke basis dus zonder ruimte voor
niet ter zake doende gevoelens en wetenschappelijk onbewijsbare zaken als
bijvoorbeeld geloof en liefde. Met hulp van twee vrienden en het buitensluiten
van de moederlijke liefde, slaagt hij daar min of meer in. Niettemin blijft de
twijfel aan hem knagen of hij het wel echt goed doet want af en toe vervalt hij
zelf ook in onwetenschappelijk gedrag zoals zijn liefde voor de moeder van zijn
kind. Daar had hij geen rekening mee gehouden. Liefde is onwetenschappelijk ook
al doet de wetenschap nog zo zijn best er een vinger achter te krijgen.
Het project loopt letterlijk dood met de zelfmoord van zijn
zoon. Een tragisch lot veroorzaakt door een gebrek aan kennis van de menselijke
ziel, niet die van zijn geliefde niet die van zijn rivaal.
Zouden onze wetenschappelijke ambtenaren op het ministerie
van onderwijs beseffen dat ze bezig zijn de liefde in ons onderwijssysteem dood
te drukken ja zelfs tot onwenselijk te maken? Ik vrees van niet. Het geloof in
de wetenschap als weg naar de toekomst samen met de druk van politiek om
efficiënt met geld en middelen om te gaan zijn daarvoor te groot. Mijn vriendin
heeft haar conclusie getrokken. Ze houdt er mee op net als nog enkele andere
vriendinnen.
@P: een prettig betrokken blog, waarvan ik bang ben dat er meer waarheid inschuild dan we ons realiseren.
BeantwoordenVerwijderen@P Sorry voor the taalvauten : -(
BeantwoordenVerwijderenAlleen met liefde kom je er niet in het onderwijs. Met alleen wetenschap ook niet. Het moet een combinatie van die twee zijn.
BeantwoordenVerwijderen@jp
BeantwoordenVerwijderenNiet erg als het maar op tijd gesignaleerd wordt en daar wringt de schoen.
@zja
Waarbij de menselijke maat in het oog moet worden gehouden en daar wil het nu net wel eens mis gaan.