zaterdag 12 mei 2012

MONA UIT PURMEREND


De voornaam van CDA kandidate Mona Keijzer doet denken aan de Mona Lisa van Leonardo Da Vinci. Daarom sla ik aan het fotoshoppen. Dank zij een goeie foto op internet lukt het aardig haar hoofd in dat van Mona Lisa te shoppen.

Maar is ze ook een Mona Lisa, een Nederlandse Mona Lisa dan wel? Mona Lisa gezongen door Nat King Cole komt bij me op. Ontelbare keren heb ik dat in de auto gehoord, vroeger met de kinderen . ‘A lady met the mystic smile’ wordt ze daarin genoemd. Gek genoeg kijkt ook zij een beetje mysterieus of is het vragend? Een smile om een lover te verleiden zoals Nat King Cole zich in het lied afvraagt, zal het wel niet zijn.

Ze is een Volendamse zo hoorde ik in een TV programma. Moeder van vier zonen. Een nicht van een beroemde platenbaas waar ik nog nooit van had gehoord, wethouder in Purmerend en lid van een of andere CDA commissie. Geen Mona die stil zit. Als onbekende buiten Purmerend scoort ze meteen hoog in de peilingen voor het partijleiderschap. Hoger dan Liesbeth Spies en Henk Bleker. In een van die peilingen haalt ze zelfs de tweede plaats na CDA fractieleider Sybrand van Haersma Buma.

Haar optreden in het kandidatendebat bij Pauw & Witteman was zelfbewust en dat spreekt aan. Ze laat zich niet het kaas van het brood eten. Maar haar CDA verhaal zou nog wat concreter moeten. Dat geldt trouwens ook voor de andere kandidaten.

Waarom zeggen ze niks over langer werken en het generatieconflict, over de bezuinigingen in de zorg, over de 3% en Europa, over het onderwijs en noem maar op? Bang dat het niet leuk genoeg is voor de mensen? Ik dacht dat ze daar bij het CDA nu juist niet bang voor waren. Je neemt toch verantwoordelijkheid voor de volgende generatie, voor de gemeenschap en de zwakkeren in de samenleving? Nou, leg dat dan uit.

Maar laat ik niet te zuur doen. Dat laat ik liever over aan de Volkskrant. Het is al heel mooi dat er verkiezingen voor een lijsttrekker komen, dat er bijgevolg verkiezingsdebatten plaatsvinden en dat zelfs P&W daaraan meedoen. Die mengden goed gedoseerd in het debat spot (De Koefnoenparodie over de betrouwbaarheid van de CDA kandidaten), met ironie en kritiek. Dat is goed voor het politieke debat. Misschien wordt politiek zo weer boeiend voor de mensen. 


Voor degenen die nog eens een keer de warme stem van Nat King Cole willen horen, hieronder zijn Mona Lisa.

5 opmerkingen:

  1. je weet dat deskundigen er van overtuigd zijn dat Mona Lisa een man is. Zou Mona Keijzer Maxime Verhagen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @fulps
    Niet overdrijven ook al sluit ik op voorhand niks uit.

    BeantwoordenVerwijderen