donderdag 10 november 2011

DE VOORDELEN VAN DE EUROCRISIS

Petrus, 'Berlusconi als de zing(k)ende gondolero', digitale fotocollage


Een opvallend voordeel vandaag is dat Berlusconi nu definitief verdwijnt van het Italiaanse politieke toneel al moet je niet denken dat de Italiaanse pasta nu kant en klaar kan worden opgediend. Er zal nog heel wat gesleuteld moeten worden aan de Italiaanse politiek, economie en maatschappij voordat het vertrouwen van de Italianen en de rest van wereld in Italië terug zal zijn. Maar daar kan nu met het vertrek van Berlusconi tenminste een begin mee worden gemaakt.

De gevallen Papandreou was geen politieke paljas a la Berlusconi maar bleek uiteindelijk niet in staat om de partijen samen te brengen. Waarom niet, dat weet ik niet daarvoor heb ik te weinig inzicht in de Griekse politieke cultuur maar een breed politiek en maatschappelijk draagvlak is wel nodig als je zo drastisch moet gaan hervormen als de Grieken.

Het derde voordeel is dat Europa eindelijk een onderwerp van politieke discussie is geworden, een verhit onderwerp zelfs. Tot nu toe ontbrak dat aan het Europese project. De voor en tegens van Europa komen nu open en bloot op tafel te liggen. Sommigen laten zich in het debat wel heel erg kennen zoals een professor in de NRC (ik ben zijn naam vergeten) die zo maar even de Zuid Europese landen weg zet als onverbeterlijk en onveranderlijk.

Hij is daarin trouwens niet de enige. Keurige goed opgeleide Nederlanders blijken meer vooroordelen te hebben dan je zou denken van de anders zo kosmopolitisch ingestelde Nederlandse elite. Aan de andere kant maakt de crisis het mogelijkheid Zuid Europa beter te leren kennen dan alleen als exotisch oord met vriendelijk lachende mensen, indrukwekkende oude cultuur en bijzonder culinaire genoegens en eeuwige corruptie.

Het grootste voordeel van de crisis is dat als ze voorbij is en de Euro nog steeds overeind staat, wat ik verwacht, die munt samen met Europa zijn waarde meer dan afdoende bewezen heeft. Na de crisis zal de positie van Europa daarom sterker zijn en zal de wereld anders tegen Europa kijken. De Eurocritici zullen hun globale afwijzende kritiek met meer inhoud moeten stofferen. Voor de Eurofielen geldt hetzelfde, ook zij zullen hun opvattingen beter moeten onderbouwen. Europa wordt een echt Europees politiek project en dat is ongemeen boeiend want dat is nog nooit eerder vertoond in de wereld.

8 opmerkingen:

  1. Je bent een groot optimist. Te waarderen natuurlijk als links en rechts waarden (niet alleen van de klinklare munt) worden onderuitgehaald.
    De gedoodverfde opvolger van B Monti blijkt een groot visionair te zijn als ik lees:
    == Hij stelt: Mario Monti, de vermoedelijke opvolger van Silvio Berlusconi, heeft laten weten dat het Italiaanse volk de komende tijd veel te wachten staat. ==
    Die gedachte was me nog niet te binnen geschoten!
    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/11/10/monti-italie-heeft-veel-werk-te-verzetten/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laten we het hopen. Wat me overigens wel opvalt is dat de politiek bijna volledig door de economische elite wordt gestuurd. Politici lijken mij goed betaalde slippendragers van de mensen en de bedrijven die het op deze wereld economisch voor het zeggen hebben. Ik noem dat zelf het grote mondiale democratische tekort.
    Maar misschien vinden de meeste mensen het niet erg om in een illusie te leven.
    Hartelijke groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @aadverbaast
    IK geef het toe. Ik ben een optimist. Pessimisme kan nog altijd straks als het nodig is.

    @wereldverwondering
    Dat moet je toch eens nader aangeven. Wie bedoel je met "de politiek".Wat is economisch aansturen? De werkloze die op zoek is naar een baan, wordt die economisch aangestuurd? De SP wordt economisch aangestuurd?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad heel optimistisch. Jammer dat de handelaren op de beurzen dat minder zijn.
    Het is vreemd dat er zoveel Nederlanders zijn die in Italie op vakantie gaan en toch met zekere vooroordelen blijven zitten, terwijl ze daar goed ontvangen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg optimistisch. Italië heeft sinds het einde van WO II al een stuk of 60 regeringen gehad. Dat geeft toch ook te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Marleen
    De handelaren zijn net als een kudde.allemaal de ene kant op als het goed gaat tot het fout gaat en nu dus het omgekeerde.
    Vakanties zijn mislijdend.
    @Johan
    Italië is een dynamisch land dat mooie auto's maakt, meubels, verlichting, mode, wijn,lekker eten enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ik bedoel is dat de werkelijke macht bijna voortdurend in handen ligt van een economische elite die zich politiek laat vertegenwoordigen door de VVD, het CDA en PvdA. De andere partijen, zoals de SP spelen in het spel om de knikkers een zeer ondergeschikte rol. Bovendien zeg ik niet dat er sprake is van economische aansturing. Ik schrijf dat een economische elite via allerlei obscure lobby's de politiek aanstuurt teneinde te bewerkstelligen dat hun eigen economische belangen vaak ten koste van het algemeen belang worden behartigd. En ja, natuurlijk wordt een werkeloze die op zoek is naar een baan gemotiveerd door economische motieven. Helaas speelt de SP een ondergeschikte rol als het gaat om het verdelen van de economische macht in Nederland. De SP wordt namelijk door de economische elite, die in Nederland wordt vertegenwoordigd door een visieloze en kortzichtige rechtse regering, op grote afstand gezet als het gaat om het verdelen van de werkelijke macht.

    Met de politiek bedoel ik natuurlijk de op dit moment belangrijkste politieke
    machtshebbers.
    En nee, ik ben geen domme schreeuwer, die maar wat uit zijn boord loopt te lullen. Ik probeer al vier jaar vanuit mijn betrokkenheid duidelijk te maken wat ik bedoel, hier, in de locale politiek en via mijn vrijwilligerswerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @wereldverwondering

    Ik vind je niet dom en schreeuwerig. Ik probeerde je te begrijpen.
    De economische elite, ik neem aan dat je bijvoorbeeld de grote bedrijven bedoeld, probeert uiteraard haar belangen veilig te stellen zoals dat artsen, zorgverzekeraars, studenten en vakbonden voor hun leden ook door lobby bij de overheid proberen.Dat maakt onderdeel uit van de democratie. In niet democratische landen vallen economische elite en politieke elite samen soms zelfs met de militaire elite.
    Als bedrijven hun belangen verdedigen kan het zijn -hoeft niet altijd- dat ze ook die van hun werknemers verdedigen. Bijvoorbeeld meer belasting op hun producten kan hun omzet verlagen en daarmee de noodzaak om personeel te ontslaan.Het is de taak van elke politicus om dat steeds nauwkeurig te bekijken.
    Deze regering heeft een andere visie dan de SP maar is daarom nog niet visieloos.

    BeantwoordenVerwijderen