dinsdag 16 februari 2016

MINIMALISTISCH BEELD: JONGE GOD

petrus nelissen, Jonge God, Ardeense steen en marmer met schroef
(hb= 36 x 11 cm), februari 2016

Ergens aan het begin van dit jaar ben ik verzeild geraakt in het maken van beelden van steen met spijkers en schroeven. Waar komt de inspiratie vandaan? Dat is altijd moeilijk te zeggen omdat ik erg veel indrukken heb opgedaan op mijn reizen. Maar ik kan wel zeggen dat ik wat betreft beelden, zowel van hout (zie de zijkolom van deze blog) als van steen, ik geïnspireerd ben door met name Afrika.  Maar ook Latijns Amerika heeft veel indrukken achter gelaten zowel de beelden van hogere beschavingen als van Maya's en Inca's maar ook pre-Colombiaanse beelden zoals bijvoorbeeld in het archeologische park van San Augustin in Colombia, vlakbij de oorsprong van de Magdalena rivier in de staat Neiva. 

Beelden in oude culturen hebben een min of meer religieus karakter. Ze bemiddelen tussen de mensen op aarde en het rijk van de geesten of wat prozaïscher, het geestelijk rijk van onszelf met ons onderbewuste. De West Afrikaanse Voodoo beelden zijn een treffend voorbeeld van dit religieuze karakter van beelden. De meeste zijn van hout maar ik heb hier en daar in dorpen ook stenen beelden gezien. Soms zijn het niet meer dan grote, grove stenen waar je met veel moeite een gezicht in kunt herkennen. Niettemin brengen de dorpelingen offers aan het beeld. Eenvoudige offers weliswaar, zo worden eieren op het beeld kapot geslagen, maar niettemin offers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten