Petrus, 'De Rode Stoel', acryl op multiplex, 82 x 120 cm |
De gedachte aan een
stoel als onderwerp voor mijn gebruikelijke thema's was zo maar bij
me opgekomen. Of toch niet? Ik dacht aan een eenvoudige, nadrukkelijk
aanwezige stoel die staat tussen chaos en orde. Een stoel die aanzet
tot nadenken of misschien nog beter mediteren over ons mensen tussen
die chaos en die orde, tussen heden en verleden. Iets tussen van Gogh
en Mondriaan in. Ik hou van de meditatieve eenvoud van Mondriaan en
de al even medidatieve kleurenrijkdom van van Gogh. Van Gogh
mediteert over de werkelijkheid met realistische vormen en kleuren,
Mondriaan met abstracte vormen en primaire kleuren. Een prachtige
schilderkunstige erfenis die het waard is om op verder te werken.
Maar ik vond dat ik deze stoel in zwart-wit moest schilderen. Een
eenzame zwarte, enigszins vormloze stoel moest het worden.
Maar dat werd niks. De
stoel ging verloren tussen de zwarte-witte plavuizen en de
donkergrijze muur. Na enkele dagen geaarzeld te hebben, besloot ik de
stoel donkerrood te verven. Toen bleek ook de muur alsnog een kleur
nodig te hebben. Geel was prima. Maar de vorm van de stoel kwam nog
niet voldoende uit. Na weer enkele dagen aarzeling besloot ik de
stoel blauw te omlijnen. Het schilderij was af.
Links: 'Vincent's stoel met zijn pijp', Arles december 1888, Londen National Gallery. Rechts: 'De stoel van Gauguin, Arles december 1888, Van Gogh Museum Amsterdam. |
Natuurlijk kende ik de
stoelen van Vincent van Gogh en die van Hockney al. Vincent's stoel
is ook eenvoudig maar wel realistisch. Hij was misschien wel de
eerste die een stoel schilderde. Bij zijn tijdgenoten en schilder
vrienden (Lautrec, Gauguin, Seurat, Signac, Manet, Monet en Renoir)
heb ik op internet geen stoel op de hun afbeeldingen pagina gevonden.
De stoel was toen blijkbaar nog geen schilderkunstig onderwerp.
Van Gogh heeft 2
stoelen geschilderd. Die van hemzelf, die ook voorkomt op het
schilderij van zijn slaapkamer in het Gele Huis in Arles en de stoel
van zijn schildersvriend Guaguin. Op de website van het Van Gogh
museum is te lezen dat “De stoelen wel gezien
worden als een personificatie van hun bezitters en Van Gogh moet hier
ongetwijfeld aan gedacht hebben bij het maken van dit doek (de stoel
van Gauguin). In een stilleven met attributen wordt zo een persoon -
zijn vriend Gauguin - ‘geportretteerd’.
In die zelfde tijd
maakte hij ook een schilderij van zijn eigen stoel, nu in de National
Gallery in Londen. Dit werk toont een eenvoudige, onbewerkte houten
stoel met rieten zitting, zoals ook weergegeven in De
slaapkamer. De simpele stoel, het sobere
vertrek en de weergave bij daglicht wijzen op Van Goghs directe,
realistische benadering.”
Op de website van de
'De Vincent van Gogh Galerij' staat dan weer het volgende: “Van
Gogh’s eigen stoel, eenvoudig en pretentieloos, is een simpele
rieten stoel op een vloer met rode plavuizen. Gauguin’s stoel is
daarentegen veel sierlijker. Het is daarom niet onredelijk de stoelen
te interpreteren als het beeld dat Van Gogh van zichzelf had
tegenover zijn visie op Gauguin. Van Gogh verkoos zijn hele leven het
gezelschap van arme arbeiders boven dat van mensen met een
aristocratische achtergrond. Vincent’s relatie met Paul Gauguin was
bijzonder stormachtig en eindigde met het oor-incident (hoewel Van
Gogh en Gauguin elkaar tot aan de dood van Vincent sporadisch bleven
schrijven). Gauguin’s stoel is veel overdadiger en sierlijker. Het
is duidelijk dat Van Gogh zich eerder identificeerde met de hard
werkende boeren, die hij zo vaak schilderde, dan met een veel minder
wereldse (en mogelijk egoïstische) bon vivant als Gauguin.”
Van Gogh zelf geeft in
brieven alleen maar beschrijvingen, geen uitleg. In een brief aan
kunstcriticus G.-Albert Aurier schrijft hij die van Gauguin "...zijn
stoel van donker roodbruin hout, de zitting van groenig stro en op de
plaats van de afwezige een kandelaar met brandende kaars en moderne
romans." De beide stoelen beschrijft hij in een brief aan Theo:
"…dat de laatste twee studies tamelijk grappig zijn. Doeken
van 30, een stoel van hout en helemaal geel met rieten zitting op
rode plavuizen tegen een muur (bij daglicht). Verder de armstoel van
Gauguin, rood en groen, nachteffect, muur en vloer ook rood en groen,
op de stoel twee romans en een kandelaar. Op dun doek, met hoge
impasto’s” (Brief
571/740: ca. 23 november 1888).
David Hockney |
David Hockney schrijft
in zijn boek 'That's the way I see it' (Thames and Hudson 1987) dat
hij de stoel van Vincent van Gogh gemaakt heeft op verzoek van de
mensen van het fotofestival te Arles als een eerbetoon aan van Gogh
ter gelegenheid van het feit dat het 100 jaar geleden was dat van
Gogh naar Arles was gekomen. Tegelijkertijd schilderde hij ook de
stoel van Gauguin “...but I altered it and put them both in
reverse perspective. In these paintings I was still exploring the
spatial ideas of perspective....” (blz. 174)
De
2 stoelen worden ook wel als een twee-eenheid gezien. “Behalve
door de symbolische achtergronden (hieronder toegelicht) zijn deze
schilderijen ook uniek door de manier waarop ze samen worden
gepresenteerd, of dat nu gebeurt op een van de zeldzame
tentoonstellingen waarop ze samen te zien zijn (in Londen 1968
bijvoorbeeld), of gewoon naast elkaar in een boek. Meestal worden de
werken in omgekeerde volgorde getoond en niet op de hierboven
afgebeelde manier. Met andere woorden, als de stoel van Gauguin links
staat, is het alsof de stoelen zich van elkaar afkeren en duidelijk
de vaak botsende karakters van Van Gogh en Gauguin symboliseren.
Meestal worden de werken op deze manier gepresenteerd vanwege de
vluchtige relatie tussen beide schilders. Als de schilderijen echter
zoals hierboven worden gepresenteerd, suggereert dit een andere
interpretatie: die van een wederzijds respect tussen de kunstenaars,
niet van harte maar toch een oprechte bewondering, ondanks het
ongelukkige verloop van hun relatie in ‘Het Gele Huis’ in Arles.”
Op
een andere website las ik tot slot het volgende over de 2 stoelen:
”Zoals wel vaker met artistieke grootheden die op elkaars
lip zitten: er ontstonden spanningen tussen Vincent en Gauguin.
Gauguin gaf aan te willen vertrekken. Beiden hadden zoveel energie in
de artistieke relatie gestorken, dat zij zichzelf aan het verliezen
waren. Ze voelden zich eenzaam en leeg. Vincent schilderde toen hun
beider stoelen, leeg, in de kleuren die hun stijl zo kenmerkten. Het
einde van een droom..... “
40)
‘Vincents stoel met pijp’ en Gauguins leunstoel, Arles, december
1888, Vincent van Gogh
Wel gevaarlijk: een kaars op een stoel. Even serieus: die van Gauguin bevalt mij het meest, maar ik ben dan ook een liefhebber van rijkelijk geschilderde schilderijen. Als je begrijpt wat ik bedoel.
BeantwoordenVerwijderenGracias
BeantwoordenVerwijderenBeste Petrus,
BeantwoordenVerwijderenVia de stoelen van Van Gogh en Gauguin kwam ik terecht bij uw rode stoel. Ik vind hem prachtig en zou hem graag gebruiken bij onderstaand gedicht op mijn poëziewebsite www.hanniemassuger.nl
Is dat mogelijk? En zo ja, onder welke voorwaarden?
Dit is het gedicht:
zalig zij die zonder moeite samenvallen met een stoel
in mijn keuken staan acht stoelen en hoe ik ook mijn best doe
het lukt me niet tot de kern van hun wezen door te dringen
zoals ik soms mijn voeten zie, zo ver verwijderd van mijn hoofd
dat ik niets in ze herken tot ik vlak voor ik inslaap voel
hoe ik uit mijn lichaam glijd en oplos in de nacht
Ik hoor graag van u.
Met vriendelijke groet,
Hannie Massuger
https://titandijital.com.tr/
BeantwoordenVerwijderenbalıkesir parça eşya taşıma
eskişehir parça eşya taşıma
ardahan parça eşya taşıma
muş parça eşya taşıma
NFİ6H
JUYKUY
BeantwoordenVerwijderenشركة تسليك مجاري بالدمام