maandag 22 april 2024

STILLEVEN NO.2

 

petrus nelissen, Stilleven No. 2 , olieverf op doek, (60x60 cm)

Zeer gewaardeerde kunstkenners,
 
Van de week heb ik 3 nieuwe olieverfschilderijen in de serie Stillevens gepubliceerd. Ze ploepen als vanzelf op in mijn hoofd en dan is er geen houden meer aan. Ik heb het ene nog niet af of het volgende doemt alweer op. Inspiratie is een genade van de Heilige Geest en die krijg je geheel gratis voor niks. 
 
De Stillevens zijn gebaseerd op de vier fundamenten van de schilderkunst: compositie, kleur, ruimte en expressie. Meer kan ik er niet van maken.
 
Het zal de ervaren kunstkijkers, kenners en deskundigen meteen opvallen dat de gebruikte kleuren alles te maken hebben met de schilderijen van onze schilderkunstige grootmeester Piet Mondriaan.
 
Voor de Spaanse schilder Dali mag hij dan een Grote Nul zijn voor mij zijn de sobere, kleurrijke schilderijen van Mondriaan een bron van inspiratie.
 
Een andere schilderkunstige bron van inspiratie zijn de gevoelige stillevens van de Italiaanse schilder Giorgio Morandi. Niet verwonderlijk, Italië is net als Nederland schilderkunstig een groot land.
 
Met kleurrijke groeten,
 
Petrus

Brief aan de abonnees van mijn Wekelijkse Nieuwsbrief 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten