dinsdag 28 januari 2025

DE GEMAKSGENERATIE

 

Vlaamse gezelligheid in een café in de 17e eeuw. David Teniers de Jongere (Antwerpen 1610- Brussel 1690). Het schilderij is van 1681. 

Op maandagmorgen valt me dankzij een artikel in FD (ik maak gemakshalve ook maar meteen reclame voor deze krant) zo maar een column in handen. ”Gemaksgeneraties laten dure horeca nu links liggen” luidt de kop van het artikel. Volgens het natte vingerwerk van de horecasector komt dat door de overdadige regenval in het voorjaar van 2024 of is er meer aan de hand?


Maar daar gaat het me nu even niet om. Mij gaat het om het woord gemaksgeneraties. Ik heb altijd al gevonden dat de nieuwe generatie gemakzuchtig is maar durfde het nauwelijks hardop te zeggen, want wie ben ik, een gepensioneerde boomer met een goed leven? Maar nu een serieuze krant als FD het woord onbeschaamd gebruikt, durf ik het ook ook.


Waar bestaat dat gemak uit? Uit buitenshuis eten, bezorgmaaltijden, fastfood en koffie onderweg aldus de krant. Dat laatste had ik zowel live op straat gezien als in films. In mijn ervaring is dat lachwekkend. Koffie drinken is gezelligheid, een moment voor sociaal contact tevens rustpunt in de gekte van de dag. Daar had de reclame van Douwe Egberts nu eens groot gelijk in. Wie met koffie over straat loopt, gooit zijn sociale leven letterlijk onder de bus.


Als ik een rondje fiets met mijn vrouw, partner, maatje, vriendin - doorhalen wat niet van toepassing is - dan drinken we onderweg een kop koffie of eigenlijk cappuccino. Meestal zonder iets er bij want we moeten aan ons gewicht denken. Wie gezond oud wil worden moet zijn gewicht in de gaten houden.


Het liefst drinken we onze cappuccino met ouderwetse gezelligheid om ons heen. Dus geen lawaaiige muziek, geen plastic tafels of stoeltjes tenzij het op een terras is en dan nog. Onze koffietent moet gezelligheid uitstralen net als de bediening. Op prestigieuze aankleding van de tent en dikdoenerige bediening zitten we niet te wachten.


Ondanks onze beperkte horeca ervaring, hebben ook wij de prijzen zien stijgen. Maar het wordt niet minder druk in de horeca. Volgens de statistieken is het horecabezoek wel minder geworden, nou ja ze bedoelen minder hard gegroeid. De markt groeit namelijk nog altijd met 4% en dat is dus te weinig.


Dat de markt nog steeds groeit, merken we aan den lijve. Voor de weinige keren dat we buitenshuis willen eten, moeten we reserveren. Anders is er geen plek in de herberg. Neerland’s horeca zit vol dankzij de gemaksgeneratie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten