donderdag 10 oktober 2024

KENNISECONOMIE EN TAALVAARDIGHEID

 


Het heet dat Nederland ten onder gaat omdat we niet genoeg innoveren. Daarom  moeten we meer in kennis investeren. Voor de kenniseconomie hebben we buitenlandse studenten nodig, aldus de universiteiten. 


Tegelijkertijd lees ik dat het helemaal niet goed gaat met de lees- en schrijfvaardigheden op school. Volgens de onderwijsinspectie haalt ruim een kwart van de leerlingen het minimale schrijf- en leesniveau niet. Een flink deel van de leerlingen in de onderbouw van het middelbaar onderwijs heeft niet de reken- en wiskundevaardigheden die nodig zijn om de opleiding te vervolgen. Dat lijkt me funest voor onze kenniseconomie.


Is het dan niet voor de hand liggend om eerst en vooral een begin te maken met het op peil brengen van deze vaardigheden? Is dat niet de hoogste prioriteit voor de opbouw van een kenniseconomie?  Als de vijver van kennis groter en voller wordt dan zijn waarschijnlijk minder buitenlandse studenten nodig om onze kenniseconomie op de been te houden of zie ik dat verkeerd?


Ik hoor de Nederlandse universiteiten daarover niets zeggen. Wel dat ze graag en liefst meer buitenlandse studenten hebben. Niet uit eigen belang zeggen ze maar om onze kenniseconomie op de been te houden. 40 Procent eerstejaars aan de universiteit is internationale student! Alsof het niks kost.


Als ze het mensen met de kenniseconomie zouden ze bezorgder moeten zijn over het gebrek aan kennis-vaardigheden onder Nederlandse studenten dan over de royale ontvangst van internationale studenten. 


Ik vrees daarom met grote vreze dat buitenlandse studenten hun verdienmodel zijn. Aan het verhogen van de lees-, schrijf en rekenvaardigheden onder leerlingen verdienen ze te weinig.


Ik hoor ze trouwens ook nooit over het belang van goed Nederlands als basis voor het onderhoud en vernieuwing van onze Nederlandse cultuur. Integendeel, ze zijn drukker bezig met het verengelsen van de universiteiten wat natuurlijk weer mooi van pas komt als je meer buitenlandse studenten wil aantrekken.  


Zo werken onze universiteiten de handhaving van onze cultuur tegen en bouwen ze niet mee aan de verbreding van onze kenniseconomie onder de eigen bevolking. Ze houden liever hun verdienmodel in stand. Het zijn net grote ondernemingen. Het draait om geld. 


Nu is kennis van de Engelse taal en andere talen belangrijk voor een klein land als Nederland dat het moet hebben van internationale handel en wandel. We hebben nu eenmaal veel buitenland. Maar daarvoor is het niet nodig om Nederland in naam van de wereldhandel op te heffen. 


Anderstalige leerboeken op de universiteit moet natuurlijk kunnen en colleges in het Engels bij gebrek aan een Nederlandstalige docent ook. Maar dan moeten de studenten wel hun moedertaal beheersen en daarna ook het Engels en niet andersom. 


Trouwens wie zijn moedertaal niet beheerst zal nooit goed een andere taal kunnen beheersen. De moedertaal is de basis voor kennis van andere talen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten