woensdag 31 juli 2024

ALS HET GOED GAAT MET DE OOIEVAAR, GAAT HET GOED MET DE NATUUR

 


Ik heb nog nooit zoveel ooievaars gezien als de laatste jaren. Niet alleen in de polders langs de Maas waar ik regelmatig fiets, maar ook bijvoorbeeld langs de IJssel. Dat was vroeger wel anders. Toen was Nederland veel minder verstedelijkt dan nu. In mijn jeugd woonden ongeveer 11 miljoen mensen in Nederland, maar ook veel minder ooievaars. Een ooievaar was toen een heel zeldzame vogel.


Nu zie ik elk jaar meer ooievaars terwijl er ook nog eens veel meer mensen zijn. Nederland verstedelijkt immers in rap tempo. Niettemin zie je niet eens ver van de stad ooievaarsnesten en ooievaars langs sloten en soms pal midden op een weiland. Ik heb wel eens in een weiland meer dan 50 ooievaars geteld. Dat was erg veel, maar groepjes van een stuk of tien ooievaars verspreid over een weiland, zie je regelmatig. 


Waar leven ooievaars van? In mijn jeugd leerde ik dat het kikkerteers zijn. Daarom staan ze vaak bij sloten langs weilanden. Maar wat eten ze nog meer?  Op de website van de vogelbescherming lees ik dat ze ook muizen, mollen en insecten eten. Mollen lijkt me prima want dat zijn vervelende dieren als je ze in je tuin hebt. Van een mooi gazon maken ze in no time een puinhoop.


Als er zoveel ooievaars zijn, die hier ook nog eens broeden en hun jongen krijgen en die moeten ook eten, dan is er blijkbaar eten genoeg te vinden. Ik heb verschillende malen een ooievaarsnest gezien met jongen die gevoed worden door hun ouders. Het gezin als basis voor de soort, net als bij ons mensen. 


Er zijn dus blijkbaar genoeg kikkers, muizen, mollen en ander gedierte voor deze ooievaars. Als dat zo is dan kan het water in de sloten toch nooit heel slecht zijn want dan zouden er niet genoeg kikkers zijn voor al die ooievaars. 


Het slootwater in Nederland of in ieder geval hier bij ons in de buurt is schoon genoeg voor kikkers. Is dat niet een teken dat de natuur in Nederland er niet zo slecht voor staat als men voortdurend te horen krijgt? Zij de ooievaars niet het bewijs dat het wel meevalt in Nederland al zal er hier of daar wel wat mis gaan? 


Dat moet ook haast wel want met zoveel mensen op een klein stukje grond als Nederland moeten sommige dieren nu eenmaal inschikken. Je kunt niet alles hebben al denken sommige mensen van wel. Sommige actievoerders vinden zelfs dat het moet kunnen zoals bijvoorbeeld de wolven of wilde koeien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten