maandag 15 april 2024

STILLEVEN NO.1

 

petrus nelissen, 'Stilleven no.1', olieverf op doek, 60 x60 cm

Ben ik een nieuwe weg ingeslagen in de schilderkunst? Ik denk het wel maar zekerheid is er pas als ik een stuk van de weg heb afgelegd. Zover ben ik nog niet. Ik sta pas aan het begin.


Iedereen die mijn werk een beetje kent, weet dat ik erg beïnvloed ben door Piet Mondriaan. Welke zijtak van de schilderkunst ik ook bewandeld heb, ik ben altijd uitgekomen bij de primaire kleuren van Mondriaan, zijn sobere composities en zijn gevoel voor ritme. Een gevoel dat ik ken en ook artistiek beleef in de fotografie. 


Ik verschil ook van Mondriaan. Ik deel niet zijn geloof in een nieuwe, harmonieuze wereld. Mijn wereld is die van tegenstellingen en conflicten, van (te) weinig harmonie, veel chaos en onzekerheid. Het enige wat wij mensen kunnen, is een beetje orde brengen in de chaos maar zelfs dan gaat het nog vaak fout.


Ben ik daarom een pessimist? Nee, dat nu ook weer niet. Ik behoud mijn vertrouwen dat wij mensen en de mensheid in het algemeen overeind kunnen blijven in de chaos van de wereld en het universum. Dat kunnen we dankzij een  balans tussen gevoel en verstand.


Ik meen dat ik met deze nieuwe weg in de schilderkunst die ik mede dank aan Mondriaan, die balans tussen verstand en gevoel gevonden heb. De tijd zal uitwijzen of ik gelijk heb.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten