vrijdag 25 september 2020

79. MIJN SPROOKJESJAREN: WAT KOST STUDEREN?

Blik in een studentenkamer


Wat kost studeren met alles erop en eraan? Mijn kamer op het adres Jacobslaan 147 kost 70 gulden huur per maand. Die krijg ik maandelijks van mijn vader. Hij slaat wel eens een maand over maar dat is voor de goede zaak, ons gezin. Dat geld komt van de extra kinderbijslag die hij krijgt voor zijn studerende zoon. Een gratis bijdrage van de Nederlandse belastingbetaler want kinderbijslag hoeft niet terugbetaald te worden.


Daarnaast ontvang ik van het Ministerie van Onderwijs in Groningen mede dankzij een handtekening van mijn vader, jaarlijks een renteloze lening van ongeveer 1500 gulden. De lening moet ik terugbetalen nadat ik afgestudeerd ben en een fatsoenlijke baan heb.  De rente over dit bedrag is dus een schenking van de belastingbetaler. Uitgaande van een straks terug te betalen hoofdsom van ongeveer 11.000 gulden bedraagt die schenking ruw geschat 3.500 gulden. Aangezien ik de lening over een periode van tien jaar mag aflossen, betekent dat nog eens ongeveer hetzelfde bedrag als schenking wat het totaal brengt op een schenking van 7.000 gulden. Dit alles volgens de methode natte vinger.


Helaas is dit niet genoeg om van rond te komen. Ik heb ongeveer driehonderd gulden per maand nodig voor huur, eten en drinken (20 gulden in de week), kleding, studiekosten ( collegegeld, boeken enz.) en zakgeld. Dat betekent dat ik maandelijks ongeveer honderd gulden bij moet verdienen. Met een bijbaantje lukt dat aardig. Eerst door te werken bij de industriële varkensslager Zwanenberg waar mijn halve familie heeft gewerkt,  en daarna in ploegendienst bij blikfabriek Thomassen & Drijver ook in Oss. 


Op een mooie dag vraagt mijn vriend en voormalig klasgenoot Henny van B. of ik geen zin heb om ijs te venten in Oss. Henny ken ik als een levenskunstenaar die prettig in de omgang is, intelligentie paart aan levenslust en vriendschap aan zakelijk inzicht. Hij koopt het smeerijs bij La Venezia van de Helmondse ijsboer M. Die levert ook de benodigde ijskarren. 


Henny zorgt voor de bemanning van die karren met vrienden en kennissen. Wij ijsventers betalen hem 70 gulden voor een bak ijs. Die levert bij verkoop tussen de 85 en 90 gulden op, afhankelijk van hoe dik of dun je smeert en het soort ijsjes dat je verkoopt. Met een bak ijs verdien je tussen de 15 tot 20 gulden. Aangezien je op een doordeweekse zonnige dag al tingelend door de Osse wijken een hele bak ijs kunt verkopen, kun je dagelijks ongeveer 20 gulden verdienen ofwel 140 gulden in een zomerse week. Op een zonnig en warm weekeinde kun je wel 4 bakken ijs kwijt. Je moet dan wel je uren maken op de kar.  IJs venten is niet voor luie mensen.

(verschijnt elke vrijdag)

3 opmerkingen: