vrijdag 10 juli 2020

68. MIJN SPROOKJESJAREN ZESTIG, KARL MARX

George Grosz (1893-1959), "De Kapitalist". "Grosz meldde zich in 1914 als oorlogsvrijwilliger maar werd in mei 1915 ongeschikt verklaard voor de militaire dienst. Hierna ontwikkelde hij zich tot pacifist. Hij stelde op karikaturale wijze het militarisme, de schijnheilige burgerlijke moraal en de ontreddering in de grootstedelijke samenleving aan de kaak. Omstreeks 1920 was hij betrokken bij het Berlijnse dadaïsme, waarvoor hij onder meer maatschappijkritische en politieke collages maakte. Hij was enkele jaren lid van de communistische partij KPD." (Wikipedia: George Grosz)
 Bij Politeia bespreken we in een studieclubje aan de hand van het pocketboekje “Karl Marx: leven, leer en betekenis” van Professor Willem Banning, wekelijks de leerstellingen van Marx (1818-1883) onder leiding van de Prediker. Banning is een naar Nederlandse maatstaven passende leermeester; theoloog, predikant, hoogleraar, godsdienstsocioloog, pacifist en links.  De Prediker is een goede gids.

“Banning was afkomstig uit Friesland. Hij was aanvankelijk onderwijzer, maar kreeg later gelegenheid om theologie te gaan studeren. Willem kwam toen in aanraking met het marxisme. Na zijn studie werd hij vrijzinnig-hervormd predikant en later (1946-1958) buitengewoon hoogleraar kerkelijke en wijsgerige sociologie in Leiden. Hij was daarmee een van de grondleggers van de godsdienstsociologie in Nederland. Banning was ook een vooraanstaand christen-pacifist en partijbestuurder van de SDAP (1931-1938). Tijdens zijn internering in het kamp Sint-Michielsgestel, van mei 1942 tot december 1943, was hij een van de Heeren Zeventien. Na de bevrijding werd hij actief in de Nederlandse Volksbeweging die de aanzet gaf tot de Doorbraak. Hij was voorzitter van het oprichtingscongres van de PvdA in 1946 en lid van het hoofdbestuur. “ (Wikipedia: Willem Banning)
 

We debatteren, discussiëren en dialogeren over uitermate belangrijke leerstukken als zijnde ons nieuwe evangelie: de klassenstrijd, de desastreuze gevolgen van de kapitalistische uitbuiting van de arbeiders,  de vervreemding van de arbeiders van hun werk en leven, de toenemende Verelendung door de meedogenloze concurrentie met als sluitstuk het Communistisch Manifest. De klassenstrijd is het Vliegwiel dat de Wereldgeschiedenis onvermijdelijk naar een klasseloze samenleving brengt.

De klassenstrijd bereikt zijn einde bij het aanbreken van de klasseloze maatschappij, een werelds paradijs waarin ieder naar zijn vermogen zal bijdragen en naar zijn behoeften zal ontvangen (Karl Marx, Kritiek op het program Gotha, 1875). Daar zullen ze in Rome van hebben opgekeken. Het aards paradijs ligt volgens de leer van de Roomse kerk achter ons en niet zoals Marx leert voor ons en zeker niet in deze wereld. Met een beetje geluk kan ik het Aardse Paradijs van na de klassenstrijd nog meemaken.


Met de klassenstrijd loopt de Wereldgeschiedenis gelijk op met de menselijke evolutie die Darwin (1809-1882) in kaart heeft gebracht. Marx en Darwin zijn tijdgenoten. Dat het Marxisme een Darwinistische leer is van de Menselijke Vooruitgang zal geen toeval zijn.Verzet tegen het Marxisme is daarom even nutteloos als  verzet tegen de evolutieleer. Zij die zich toch verzetten, zullen belanden op de vuilnishoop van de geschiedenis.
 

Hoewel de Marxistische klassenleer de kracht van een natuurwet lijkt te hebben, de Wereldgeschiedenis zal hoe dan ook zijn beloop hebben, kan de Vooruitgang wel een handje worden toegestoken door de Communistische Partij, de wegbereider naar het nieuwe aardse paradijs. De Communistische Partij is de politieke voorhoede van de uitgebuite arbeiders die op de ruïnes van het Kapitalisme het nieuwe Jeruzalem zal vestigen waar de mensen zonder rangen of standen vreedzaam naast elkaar zullen leven.

Verschijnt elke vrijdag
 

2 opmerkingen:

  1. 'Religie is opium voor het volk' (Marx). Een predikant die het Marxisme aanhangt, is in dit licht wel een heel opmerkelijke combinatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel beschouwd zitten in het Marxisme zeer veel religieus-utopische opvattingen over mens, maatschappij en toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen