vrijdag 6 september 2019

MAKE LOVE NOT WAR 24, LIEFDELOZE SEKS

Uit: La Nouvelle Justine. Vollständige Folge aller 101 Kupferstiche zu dem Werk des Marquis de Sade (1797), Dortmund 1982. Ets: 1799 (Wikimedia)

Met zijn absurde leerstelling dat de mens onbegrensd zijn seksuele natuur moet kunnen uitleven, tot aan moord en doodslag toe, is de Markies de hogepriester van de seksuele slavernij met alle pijn en onderwerping die daarbij hoort; meedogenloze wreedheid, genadeloosheid, onverschilligheid en eventueel de dood. Seks bij de Markies is slachtoffer-seks dat genot verschaft, het is volgens zijn leer de natuurlijke staat van geilheid. Je zult bij hem dan ook vergeefs zoeken naar liefde, tederheid, zachtheid, meelevendheid, menslievendheid, welgevoegelijkheid enz.

“… er is geen sprake van liefde in wat ik doe: liefde is een ridderlijk gevoel waar ik diepe minachting voor heb en dat mijn hart nog nooit heeft beroerd; ik gebruik een vrouw omdat ik haar nodig heb, zoals men zich voor een andere behoefte van een rond en hol voorwerp bedient, maar doordat ik dit individu, dat door mijn geld en mijn macht ondergeschikt aan mijn verlangens is, achting noch tederheid schenk; doordat ik dus geen verplichtingen heb; hoogstens me zelf iets ontneem als ik haar gebruik, en nooit iets anders van haar eis dan haar onderworpenheid, kan ik er dus niet toe verplicht zijn haar enige dankbaarheid te bewijzen.” (blz. 264 in voornoemd boek)
 


Seks als drift gescheiden van elke vorm van liefde. Seks als een instinct van behoeften en niet meer dan dat, het instinct tot voortplanting - wat je als "natuurlijk" kunt betitelen - aangevuld met het menselijke vermogen van fantasie en verbeelding. Ziedaar de leer van de Markies. Die leer, gebaseerd op een materialistische atheïstische filosofie brengt de Markies, hoe kan het anders in botsing met Kerk en Gezag.

“De Sades literaire oeuvre kan worden gezien als filosofische kritiek op de moraal van zijn tijd door een uitgesproken atheïst. In zijn materialistische visie op de mens, zoals die bijvoorbeeld in l'Histoire de Juliette naar voren gebracht wordt, vormen we slechts een inwisselbaar onderdeel van een blinde natuur en zijn we elkaar onderling geen enkele rekenschap verschuldigd, omdat elke moraal die voortkomt uit consensus, religie of overheid tegennatuurlijk zou zijn. De mens zou juist de zeer individuele hartstochten moeten botvieren die hem door de natuur zijn ingeblazen, ongeacht de verschrikkelijke uitwerkingen die dat op zijn medemens heeft. De Sade illustreert dit met allerlei sadistische gruwelijkheden die tot in het absurde gaan.” (Wikipedia: Markies de Sade)
 

De Markies is een libertijn en libertijnen eisen de goddelijke vrijheid op om te kunnen doen en laten wat ze willen ter bevrediging van de verklaarde “natuurlijke” seksuele behoeften en driften, de menselijke instincten tot voortplanting, het woord is al eerder gevallen, aangevuld met verbeelding en fantasie. 

“Een van de beroemdste en beruchtste propagandisten van het libertinisme was Markies de Sade (1740-1814). Hij trok deze term definitief uit het spirituele. Zijn idee was dat de vrijheid des geests niet de weg naar God is, maar naar het natuurlijke instinct. Hij zag religie als vrijheidsbeperkend en was fel anti-religieus en atheïstisch. In zijn geschriften schilderde hij een amorele maatschappij, waarin enkel seksmaniakken en hun slachtoffers voorkwamen. Moraal, religie en geweten moesten verworpen worden en de natuurlijke drang naar het genot en welzijn van de libertijn moest zijn/haar hoogste doel zijn.” (Wikipedia: libertinisme)

(verschijnt elke vrijdag)

1 opmerking: