maandag 1 juli 2019

ALS BOEK VERSCHENEN: 'DE EENZAAMHEID VAN DE ONGELOVIGE' DEEL 1

 
Voorkant deel 1 van 'De Eenzaamheid van de Ongelovige", formaat A4, 52 blz.

Waar gaat dit boek over?

Het verhaal begint vlak na de Tweede Wereldoorlog in Oss en speelt zich af in het katholieke zuiden. Het is een leerzaam boek over kleine en grotere tegenslagen die een jongen kan ontmoeten op zijn levenspad. Een verhaal over ziek zijn en liefde, over familie en vriendschap, eigenlijk over van alles wat gewone mensen zo al mee kunnen maken.


Hoe ben je er toe gekomen om het boek te schrijven?

Ik wil mijn kinderen en kleinkinderen een indruk geven van het gewone alledaagse leven en dat zulk een leven niet saai hoeft te zijn, ook niet in een provinciestadje. Het katholieke milieu waarin zich dit afspeelt is overigens zo goed als verdwenen. Pastoors en processies zijn uit het straatbeeld verdwenen.  De geschiedenis heeft het uitgewist maar de kunst om te overleven in een provinciestadje is hetzelfde gebleven.


 Overzicht Hoofdstukken

Roomse Jeugd
Katholiek Ziekenhuis
Katholieke Verkenner
De Katholieke Vakbond
De Katholieke Middelbare School
De Katholieke Volkskrant
Te Vroege Dood
Bezorgde Moeder
Het Mysterie Liefde
Liefde op de Katholieke School
De Meisjeswereld
Het Buurmeisje
Einde van een Liefde
Een Nieuwe Liefde
De Wereld der Dieren
Wat na de Middelbare School?


Waarom heb je het verhaal eerst als blog gepubliceerd?


Dat is gemakkelijker. Het is als een breiwerk dat je langzaam en in in een zekere rust opbouwt. Je moet natuurlijk al wel een rode draad, een verhaallijn in je hoofd hebben. Aan dagboeknotities van wat je elke dag gedaan hebt, heb je niks tenzij als geheugensteun. Voor mij zijn dat dan de nagelaten foto's.Zo heb ik ook mijn vorige boek over mijn werk bij de internationale vakbeweging aangepakt en omdat dat zo goed gelukt is, besloot ik zo verder te werken.



Pagina uit het boek.


Maar blogs over je werk is toch iets heel anders dan over je persoonlijke leven?
 

Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. Mijn leven is altijd mijn werk geweest tenminste voor het grootste deel. Ik heb daar naar gestreefd. Het is leerzaam om te weten dat zoiets niet altijd lukt. Dat kan geruststellend zijn. 

Nog een pagina uit deel 1.


Komen er nog meer delen?

De laatste blog van ‘De eenzaamheid van de ongelovige’ , aflevering 92, is net verschenen. Ik kan nu beginnen deze serie in deel 2 te verwerken tot een boek. In het eerste deel zijn de eerste 59 afleveringen opgenomen. Het tweede deel zal dus uit 32 blogs bestaan. Ondertussen ben ik aan een serie blogs begonnen over een volgend deel van mijn leven onder de werktitel “Make Love, Not War”. Ik neem dan dat ook dat ter zijner tijd als boek zal verschijnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten