dinsdag 26 februari 2019

DE EENZAAMHEID VAN DE ONGELOVIGE 79

 
© petrus nelissen, digitaal bewerkte pentekening 2017
Seks is mooi maar zwangerschap voorlopig toch maar niet en dat niet alleen omdat mijn mogelijk aanstaande schoonmoeder daar op tegen is.  Tenminste dat is wat ze op een late zaterdagavond in haar kamerjas gezeten aan de keukentafel beweerde. Bij zwangerschap kan Krulkop vertrekken. Het klinkt strenger dan het is. Ik moet nog zien dat ze haar eigen dochter het huis uitzet. Maar goed, we snappen de boodschap. Wij lacher er allebei maar een beetje om. Zou ze wat vermoeden?

Maar ze heeft gelijk. We willen best seks hebben maar geen zwangerschap. Daar zijn we te jong voor. Er moeten eerst nog wat andere zaken aangepakt worden voordat we daaraan beginnen. Maar hoe word je niet zwanger?  De dan gebruikelijk methode om voor het zingen de kerk uit te gaan, werkt niet altijd even goed. Dat beseffen wij ook wel. Maar wat dan? Onthouding van seks zoals de Roomse kerk preekt, is voor ons een gepasseerd station. Maar wat dan?

Wanneer het een keer ter sprake komt, heeft oud commando Ernst teven Philips collega een antwoord. Hij vertelt dat je bij de Nederlandsche Vereniging voor Seksuele Hervorming goedkoop degelijke condooms en andere voorbehoedsmiddelen kunt kopen. Ik heb nog nooit van de ENVEESHA gehoord. Philips collega en oud zeematroos Bep weet er daarentegen ook alles van. Hij is zelfs geabonneerd op hun blad “Verstandig Ouderschap”. De vereniging heeft in de Grootstad Eindhoven een verkooppunt waar je anoniem en zelfs zonder een lidmaatschapskaart, condooms kunt kopen. Je kunt er doordeweeks ook ’s avonds terecht. Dat is voor de mensen die de hele dag moeten werken.

Ik fiets door regen en wind, de herfst is net begonnen, naar het NVSH adres in een van de oudere stadswijken op stand. Ik hoef niet aan te bellen. De deur is open. Met een duwtje tegen de deur stap ik binnen en sta meteen in een rij van natte regenjassen in de gang. Ik schuifel mee naar voren de voorkamer in. Daar staat een grote tafel met de uitgestalde voorbehoedswaren en daarachter de NVSH verkopers, een echtpaar dat er woont. Op advies van mijn Philips collega’s koop ik een paar doosjes Trojans. We kunnen voortaan veilig vrijen. Onze geheimzinnige nerveuze telefoongesprekken of deze maand is goed gekomen, hoeven niet meer.


(verschijnt elke dinsdag)

1 opmerking: