dinsdag 28 augustus 2018

DE EENZAAMHEID VAN DE ONGELOVIGE 54


Antonio Pisanello, Het visioen van Sint Eustatius, 1436-1438. Gallery of London.
De bekering van de Romeinse St. Eustatius is vermoedelijk een inspiratiebron geweest voor de Middel Europese legende van de Sint Hubertus, patroon van de Jagers. De geschiedenis van heiligen is niet gemakkelijk en overzichtelijk maar naarmate men verder teruggaat in de tijd een janboel aan verhalen en vertelsels.

Van de ezel en de duif naar het paard. Je zou denken dat Maria en Jozef met hun kind Jezus te paard zouden vluchten uit Betlehem waar de Romeinse onderkoning Herodes alle pas geborenen liet vermoorden als was hij een moderne dictator, maar ze gingen met een ezel. Paarden zijn voor koningen en dappere ruiters, niet voor arme vluchtelingen zoals de Jezus familie.“Er zou een koninklijk gewaad moeten worden gehaald dat de koning zelf heeft gedragen en een paard waarop de koning zelf heeft gereden en dat een koninklijke kroon op het hoofd heeft.”(Ester 6:8)

In het Boek Openbaring zijn ruiters te paard brengers van weinig goeds. Een ruiter op een vuurrood paard krijgt de opdracht de vrede uit de wereld te drijven zodat men elkaar zal afslachten. (Openbaring 6:4) Over het zwarte paard staat geschreven: “Toen het derde zegel werd verbroken, hoorde ik het derde wezen zeggen: ‘Kom!’ Ik zag dit: een zwart paard met een ruiter die een weegschaal in zijn hand hield." (6:5). Een vaalgeel paard heeft de Dood als ruiter. “Zij kregen toestemming om op een vierde deel van de aarde dood en verderf te zaaien, door middel van het zwaard, hongersnood, dodelijke ziekten en wilde dieren.” (6:8)
 

Als we het hebben over dieren in de Bijbel, moeten we het ook over het edele hert hebben, hoewel het maar op een plaats voorkomt maar dan wel in het Hooglied, het oudste liefdeslied van het Westelijk Halfrond. “Als een gazelle is mijn lief, als het jong van een Hert. Kijk! Hij staat al bij de muur. Hij blikt door het venster, tuurt door de spijlen.” (2:9)  De beminde is als een hert: “Ga nu van mij weg, mijn lief! Spring als een gazelle, als het jong van een Hert over de bergen vol balsemkruid.” (8:14)

Voor de grote Spaanse dichter en heilige Johannes van het Kruis (1542-1591) is in de eerste strofe van zijn Geestelijk Hooglied de bruid als een hert:


Bruid:
Waar houdt Gij U verborgen,
Beminde, en Ge laat me in zuchten achter?
Gelijk een hert ontvlucht Ge,
Nadat Ge mij gewond hebt;
Ik liep en riep U na en Gij waart spoorloos.

 

Er is ook nog de bekende jagerslegende waarin het hert een grote rol speelt. Jagen was in vroeger dagen een geliefd tijdverdrijf onder edele lieden. Zo ook voor Hubertus, maar God had andere plannen met hem en stuurde een hert met een kruis in zijn gewei op hem af. Na de aanblik van het hert met het kruis gaf hij zijn bloeddorstige jachtleven op om zich voortaan te wijden aan het Rooms Katholieke geloof. Hij wordt bisschop van Maastricht, de katholiekste stad van Nederland. Het hert is een Rooms Katholiek dier, misschien zelfs een zalig dier.

(verschijnt elke dinsdag)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten