Stephanie Sarley, Creamcup, C-print op dibond, 2017
Inez van Lamsweerde, Cola Twins, C-print op dibond, 1990
Sarley zegt met dit werk “de vrouwelijke seksualiteit in de kunst te claimen. Ik laat de vrouwelijke kant zien en verzet mij tegen het mannelijk perspectief en het concept van ‘de muze’ door het maken van archetypische vrouwenbeelden”. Maar je kunt natuurlijk net zo gemakkelijk zeggen dat ze met haar erotische groenten foto’s het mannelijk perspectief van de vagina bevestigt. Zie internetporno. De foto van de Nederlandse fotograaf Inez van Lamsweerde is erotisch geraffineerder.
Kenne Grégoire, Koffie en Fruit, acrylverf op paneel, 2017
Voor het overige is het een brave tentoonstelling met goed gestileerde foto’s en in klassieke stijl gemaakte schilderijen. De foto’s kun je ophangen in strak gemeubileerde ontvangstkamers van bedrijven of keuken. De schilderijen zijn intiemer en daardoor meer geschikt voor een gezellig gemeubileerde huiskamer of een al even gezellige keuken.
Martin Parr, Foto uit het boek "The Last Resort", Dewi Lewis Publishing 2009
Wat niet misstaan zou hebben op deze tentoonstelling zijn foto’s van de intussen zeer bekende Engelse fotograaf Martin Parr. Zijn foto’s van etende mensen en kinderen zijn onvergetelijk. Het ongegeneerd kijken naar zijn foto’s van etende mensen heeft veel weg van het ongegeneerde kijken naar seks. Bij het zien van zulke foto’s voel je een zekere gêne en je vraagt je licht verbijsterd af of wij mensen eigenlijk ook niet veel meer zijn dan dieren.
De tentoonstelling loopt nog tot 16 september
Geen opmerkingen:
Een reactie posten