woensdag 20 juni 2018

RAYMUNDO

 
petrus nelissen, 'Raymundo', houten beeld van een schaaf op een voetstul van blauwe steen. Mei 2018 (hxbxd = 45x8x13).
Ik ken Raymundo of beter gezegd Don Raymundo al sinds het midden van de jaren zeventig van de vorige eeuw. Ik leerde hem kennen tijdens een bezoek dat ik op uitnodiging van een VN collega aan zijn ouders in zijn geboortedorp San Miguel Regla in Mexico bracht. Don Raymundo was campesino en timmerman en dus niet rijk of in Nederlandse termen arm.

Ik heb altijd veel respect gehad voor de manier waarop mensen als Don Raymundo en zijn vrouw Doña Inez op het platteland leefden. Zij staan dichter bij de natuur dan wij stedelingen. Het menselijk leven is daar begonnen en niet in steden. Stedelijk leven is alweer een stap verder verwijderd van de natuur. 



Don Raymundo in zijn timmerschuur (foto:1979)

Als timmerman had Raymundo een bescheiden werkplaats naast zijn huis. Een beter woord is werkschuur. De gebruikelijke timmerman machines die ik al uit mijn jeugd ken van de timmerwerkplaats van ome Jan, ontbraken. Elektriciteit was in zijn dorp nog niet zo lang geleden aangelegd. Maar hij was ook te arm voor zulke mooie machines als die van ome Jan.

Zijn vakmanschap was er niet minder om. Hij maakte eenvoudige tafels, stoelen, raam en deurkozijnen zelfs voor de kerk van het dorp Huasca. Alles met de hand. Wij hebben nog altijd een dienblad van hem en het kindertafeltje is ook nog altijd in gebruik. Volgens mijn vriend had hij in zijn werkplaats ook zo een schaaf als hierboven. Vandaar dat ik het beeld Raymundo heb genoemd ter herinnering aan mijn ontmoetingen met hem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten