donderdag 28 september 2017

DE ONGELOOFLIJK POËTISCHE BEELDEN VAN ZHANG DALI

Marmeren beelden van Zhang Dali op het binnenplein van het Museum.

Chinese kunst is in, dus moet je op je tellen passen want niet alle Chinese kunst is de moeite waard. Ik ben geen kenner maar voor mij is Wei Wei tot nu toe de allergrootste. Hij geeft ons les in kunst met inhoud, niet alleen Chinese inhoud maar algemeen menselijke. Wei Wei is een dichterlijk humanist die het opneemt voor de mens en zijn verzet tegen het grote rad van bureaucratie, onvrijheid en onrecht zoals in zijn land onder de alles verpletterende Chinese dictatuur.

Beelden van Zhang Dali op het binnenplein

Sinds ik de tentoonstelling “Body and Soul” (Lichaam en Geest) van Zhang Dali heb gezien, vind ik hem een goede tweede. Dali is net als Wei Wei een humanist van het zuiverste water met een scherp oog voor de menselijke tragedie van onderdrukking, geweld, slavenarbeid en niet te vergeten de sloop van het oude Beijing, die meteen ook de sloop is van de geschiedenis van heel China. Alles in naam van de vooruitgang, de modernisering en uiteraard het Grote Geld. Hoe bekend komt ook ons dat niet voor?

Gehurkte vrouw en Droevige man op het binnenplein

Hij overstijgt met zijn beelden China en de Chinezen. Hij is een poëet die met huiver, liefde, hoop en angst naar zijn volk kijkt. Zijn beelden mogen dan van Chinezen zijn, ze gaan tegelijkertijd over alle mensen, over onszelf.  Door zijn beelden spreekt Zhang tot ons allemaal. Zhang is een meester van de mensheid. 

Droevige man met zijn schaduw.

Opnieuw heb ik vastgesteld dat “Het Museum Beelden aan Zee” in Scheveningen een prachtig museum is, zeker met de lichtval van de morgenzon op het strakke binnenplein en de grote terrassen buiten. In het museum ben je tegelijk binnen en buiten. Het is een eerbetoon aan het prachtige licht aan de Noordzee. De beelden van Zhang en alle andere tentoongestelde beelden komen er tot hun recht op een manier zoals je die zelden ziet. Het museum is een parel onder de Nederlandse musea.

De mannen met duiven zijn een verwijzing naar de gebeurtenissen op 
het Plein van de Hemelse Vrede in Beijing waar demonstrerende studenten 
in 1989 werden plat gewalst door de tanks van het Chinese leger. 

Twee bezoekers voeren een geanimeerd gesprek tussen twee beelden van 
in zichzelf gekeerde vrouwen met vredesduiten op hun hoofd en schouders.


Dit monument van steigers met gewonde arbeiders is vanwege zijn omvang 
moeilijk in zijn geheel in beeld te brengen. Het is een indrukwekkende aanklacht 
tegen de groteske uitbuiting van de arbeiders op de bouwwerven van Beijing 
die van het platteland komen om tegen absurd lage lonen te werken 
aan de bouw van het moderne Beijing. Meestal worden ze na voltooiing 
van het gebouw werkloos.

De Chines Draak die een vrouw verkracht. Zhang brengt hiermee op 
symbolische wijze in beeld hoe de Chinese overheid mensenrechten en 
burgerrechten verkracht. Een angstaanjagend en schrikwekkend beeld 
dat fascineert door zijn vorm, kleur en directheid.

Misschien wel de meest poëtische beelden van de tentoonstelling van Zhang Dali 
met dank ook aan demorgenzon die op het binnenpleintje schijnt. 
De mannen zweven onwerkelijk boven hun paarden. Terwijl de paarden stevig met 
hun benen op de grond staan, zweven hun berijders als los gezongen 
van de aarde en de werkelijkheid op zijn kop boven de paarden.
De tentoonstelling van Zhang Dali duurt nog tot en met 8 oktober.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten