Dit is een kunstwerk. Hedendaagse kunst stelt zichzelf voortdurend de vraag of ze eigenlijk niet net zo banaal is als kitsch of toch meer heeft te bieden? (foto: Petrus) |
Ik ben ook dit
jaar weer naar Art Brussels geweest ( 24-27 april), de jaarlijkse
kunstbeurs voor hedendaagse kunst in een tentoonstellingspaleis op
het terrein van de Belgische Wereldexpo van 1958. Daar worden
regelmatig beurzen gehouden. Het Expo terrein ligt ingeklemd ligt
tussen het Atomium, de Eiffeltoren van Brussel, en het vroegere
Heizel stadion. Blijkbaar voldoet de plek niet meer want volgend
jaar zal de beurs in het meer in het centrum van Brussel gelegen Tour
en Taxis worden gehouden dat zou het evenement een meer stedelijke
sfeer geven. Nu wordt de beurs gehouden op een terrein dat letterlijk
aan de rand van Brussel ligt. De omgeving is sfeerloos bijna
geestdodend. Voor bouwbeurzen en autotentoonstellingen is dat niet
erg maar kunst pretendeert toch meer te zijn dan handel.
Artistiek
Directeur Katerina Gregos meldt in de speciale Krant dat er dit jaar
191 galeries meedoen. Over de selectie van de galeries: “We
kijken naar hun track record, naar hun voorstellen, naar de kwaliteit
van de kunstenaars. Ik zelf ben heel erg geïnteresseerd in goeie
voorstellen qua scenografie en presentatie. Zodat de 'boot' van de
galerie niet volhangt met van alles en nog wat. Ook het niveau van
'ontdekking' is belangrijk, want er zijn zoveel beurzen. Natuurlijk
hebben we oog voor galeries die met jonge, opkomende kunstenaars
werken, want dat is belangrijk voor de collectioneurs. Maar ik zei
het eerder al: ook oudere kunstenaars hebben hun rol, net als de
'etsablished galleries'. Ons profiel is dat van een 'discovery fair'.
Daarmee willen we ons onderscheiden van zoveel andere beurzen. En dit
jaar hebben we nogal wat deelnemers uit Oost-Europa, die in een niet
zo gunstig klimaat moeten werken. Zoals ik vorig jaar al zei: we
brengen de 'unusual suspects naar Brussel'.”
Tot zover de
officiële toelichting op de beurs. Voordat ik iets vertel over de
kunst, wil ik nog wat kwijt over de voedsel en drankvoorziening. Je
kunt nergens voor een redelijke prijs een smakelijke sandwich kopen,
terwijl je dat in Brussel op elke hoek wel kunt. Blijkbaar hoort bij
kunst vooral het champagne gevoel. Al die jaren dat ik de beurs
bezoek staat er een midden in de hal tussen de galeriestands. Er is
ook wel hier en daar een (dure) versnapering te vinden, ook wijn en
bier en ik meen voor het eerst zelfs gourmet burgers maar dat is het
dan. Waarom geen 'bruine cafe's' waar je onder het genot van een
lekker Belgisch biertje kunt lullen over de bezoekers en de kunst? Ik
doe maar een voorstel.
Hangende stoel in galerie. (foto: Petrus) |
Het mag dan
door de artistiek directeur een ontdekkingsbeurs worden genoemd, ik
ontdek maar weinig. Elk jaar vraag ik me welgemoed nieuwsgierig af,
wat ik nu weer te zien zal zijn en elk jaar ben ik teleurgesteld. Van
het jonge aanstormende talent zie ik ook nu weer veel ontdekking van
de wereld van materiaal, vormen, kleuren en ideeën. Dat hoort
natuurlijk ook zo. Daar ben je jong voor. Of er al veel belovende
talenten bij zitten, weet ik niet. Ik zie dat niet. Ik weet wel zeker
dat de meesten in de vergetelheid zullen verdwijnen. Dat is ook niet
erg. Ze hebben de moed gehad het te proberen en dat alleen al is veel
waard.
Het valt voor
jongeren ook niet mee. In Europa en intussen ook in de VS is kunst
zwaar erfelijk belast geworden. Wat moet je nog na de Grieken, de
Romeinen, de Vlaamse primitieven, de Gouden Eeuw, de Italianen, de
Franse en andere impressionisten, de surrealisten, de modernen, de
abstracten en de conceptuelen? Wat valt er nog te beweren, te
bezweren en te provoceren? Waar moeten we het nog over hebben? Mogen
we het nog wel ergens over hebben? Als jongere wil je graag opnieuw
beginnen. Opnieuw het wiel uitvinden is het recht van de jeugd maar
wat daarna? Op een gegeven moment kom je toch oog in oog te staan
met je voorgangers. Kun je daar dan speels mee overweg zonder de
ernst aan te tasten, te ridiculiseren of in cynisme te vervallen?
Vragen genoeg maar ik zie de antwoorden niet. Ik zie vooral
machteloosheid en ook snap ik.
Kunstenaars en
hun galeriehouders blijven steken in de kleine vondst, in het
grappige, in het heb-je-dat-gezien effect. Sommige werken snap ik dan
weer niet. Ze blijven voor mij gesloten. Misschien zit ik op de
verkeerde golflengte en zoek ik naar antwoorden die er eenvoudigweg
niet zijn? In al die bijna 200 galeries ontdek ik helaas geen kleine
of grote meesters waar ik mijn hart aan kan ophalen. Ik leer niks
bij. Misschien ligt het aan mij? Ik ben moe en geef het op. Misschien
is er volgend jaar wel veel te ontdekken. We moeten blijven hopen
want hoop doet leven.
Tja, moderne kunst. Ik zit er niet op te wachten.
BeantwoordenVerwijderenWaar wacht je dan wel op?
Verwijderen