vrijdag 26 december 2014

DUTCH-LAND 36

Hofvijver Den Haag, 2007
Tot nu toe heb ik deze serie de foto's geplaatst zonder begeleidende tekst. Ik ging er vanuit dat de foto's wel voor zichzelf zouden spreken. Ik ben daar op  terug gekomen door eens goed naar fotoseries in kranten te bekijken en de daarbij gegeven uitleg te negeren. Dan blijkt het van veel foto's moeilijk ze te plaatsen. De uitleg geeft de foto extra betekenis. Dus geef ik voortaan een korte toelichting. Mijn uitleg is niet dwingend bedoeld voor de kijker, hooguit richting gevend.

Om met de bovenstaande foto te beginnen. Wat mij betreft een oer Nederlandse foto. Twee degelijke mannen, waarvan een in een slordige regenjas en de ander met een paraplu om zijn pak tegen de regen te beschermen. Beiden dragen een sleetse tas met zich mee. Wereldse ijdelheid is hun vreemd. Met de hofvijver en de parlementsgebouwen als achtergrond is het duidelijk dat hun werk te maken met het landsbestuur. De regen en de fiets maken de scène nog Nederlandser. 

Museum Beelden aan Zee, Den Haag 2007

Ogenschijnlijk wedijveren op de bovenstaande foto natuur en cultuur met elkaar. In feite vullen ze elkaar aan. De gratie van de kleine meeuw accentueert het monumentale bronzen beeld. Omgekeerd accentueert het monumentale brons met zijn zware donkere kleuren het zachte wit en grijs van de meeuw. Het beeld is onbeweeglijk. De meeuw daarentegen kan elk moment wegvliegen in de stralend blauwe lucht.


Stel in het wit, Den Haag 2007
De foto hierboven en de 3 Rotterdamse foto hieronder horen om verschillende redenen bij elkaar. De eerste en meest voor de hand liggende is dat het allemaal stelletjes zijn. De tweede is dat ze laten zien dat elk stel zijn manier van kleden heeft en dat de kleding meteen ook uitdrukt wie ze samen willen zijn. Niks nieuws natuurlijk maar wel altijd leuk om te zien. De Haagse foto straalt een zekere melancholie uit. De jongen kijkt wat afwezig in de verte terwijl het meisje haar best doet om zijn aandacht te krijgen. De man en de vrouw in der bus bekijken het tafereel van de fotograaf en het stel  en denken het hunne.

Vrolijk Stel, Rotterdam 2007
Van dit stel spat de vrolijkheid op en zomerse dag af. Ze zijn beiden onbezorgd en gelukkig. Ze weten dat en vinden het goed dat ik als fotograaf dat vereeuwig. Een mooi moment tussen hen en mij. Straatfotografie op zijn mooist.

Punk Stel, Rotterdam 2007
Dit stel was verrast toen ik met mijn camera in de aanslag vroeg of het goed was dat ik een foto van ze maakte. De jongen interesseerde het niet. Hij laat zijn intimiteit met het meisje niet storen. Het meisje daarentegen reageert verstoord en een beetje wantrouwig, maar zegt toch geen nee.

Lezend Stel, Rotterdam 2007
Dit stel maakte het helemaal niets uit of ik wel of niet een foto van hen maak. Ze liggen daar te genieten van elkaar, van het boek, van de zomer en de zon. Gewoon geluk op een zomerse dag.

1 opmerking: