Petrus, Zwarte Zon, acrylverf op papier, 57 X 77 cm |
Toch alweer
een tijdje geleden was er gedoe over ritueel slachten bij Joden en
Islamieten. De emoties liepen hoog op en plotseling was Nederland
weer verkeerd bezig met zijn dierenliefde en dierenpartij. Kort
geleden, zag ik op TV dan weer een dierenliefhebber die aan Turken
vroeg om geen lam of schaap te slachten voor het offerfeest. De man
had weinig kans. Eeuwenoude rituelen verander je zo maar niet. Kijk
maar eens naar Zwarte Piet. Ook nuchtere, rationele, klerikale
moderne mensen hebben toch nog altijd iets van de stam in ons.
Tegenwoordig noemen we dat identiteit. Voer voor antropologen,
sociologen en politicologen.
Ondertussen
vroeg ik me verbaasd af waarom wij katholieken, geen dieren offeren
of ritueel slachten. Zo diervriendelijk zijn we als katholieken nu
ook weer niet, al mocht je op vrijdag – de dag waarop Christus aan
het kruis stierf - geen vlees eten. Gelukkig mocht je in plaats
daarvan wel vis eten, een gewoonte die goed was voor mijn
smaakopvoeding. Mijn oma ging heel ver in het versterven van vlees op
vrijdag. Die deed dan zelfs geen boter op haar brood. De komst van
plantaardige boter bracht op dat punt verlossing.
Maar waarom
offeren katholieken geen dieren? Ik denk omdat het niet meer nodig is
sinds Jezus Christus als zoon van god zijn leven aan het kruis
offerde voor alle mensen en zo alle schuld van de mensen delgde die
ze opgelopen hadden in paradijselijke ongehoorzaamheid. Het heet dat
hij met zijn offer van de dood definitief een einde heeft gemaakt aan
de erfschuld van alle mensen. Een groter offer dan je eigen zoon
offeren is niet mogelijk en dus zijn daarna alle offers overbodig
geworden. Exit dieren offeren dank zij het genereuze offer van Jezus
Christus als zoon van god aan het kruis.
Maar mensen
moeten wel iets om handen hebben en het kan uiteraard ook geen kwaad
dat ze het gebrachte offer nooit vergeten. Daarom stelde Jezus op de
avond voor zijn sterfdag een ritueel in ter herdenking van zijn offer
dat hij de volgende dag aan het kruis zou gaan brengen. Hij
organiseerde een laatste avondmaal met zijn 12 apostelen. Tijdens dat
maal instrueerde hij zijn volgelingen om na zijn dood het avondmaal
te herhalen als een herdenking van zijn offer voor alle mensen.
Een geniale
vondst: een eenvoudig avondmaal met brood en wijn ter herdenking van
het laatste en grootste offer dat aan god gebracht is, dat van zijn
eigen zoon Jezus Christus aan het kruis. Na de dood van Christus aan
het kruis, werd het avondmaal dan ook onder de naam heilige de mis
het centrale ritueel van alle Christenen. Tijdens de mis wordt wijn
gedronken als zijnde het bloed van Christus dat hij vergoten heeft
aan het kruis, en brood gegeten zijnde het lichaam van Christus dat
gestorven is aan het kruis. Mooier symboliek ter herdenking van de
dood van een geliefde is niet te bedenken.
Maar mensen
zijn geen mensen als ook over deze symboliek niet getwist zou worden.
Is het wel symboliek of veranderen de wijn en brood tijdens de mis
als bij wonder in echt bloed en lichaam van Christus? Een kwestie
van geloof zou je zeggen, maar ja je hebt nu eenmaal altijd mensen
die de puntjes op de i willen zetten en beginnen te mekkeren over
bijzaken. Het zij zo. Ik vind het prachtige symboliek van geniale
eenvoud die je bij wijze van spreken zo kunt navolgen. Na seks is
niks zo intiem als samen eten en wat is mooier ter nagedachtenis van
een geliefde dan dat familie, vrienden enz. een gezamenlijk maal
organiseren?
Zijn we nu
als Christenen definitief verlost van het offer? Blijkbaar niet want
er zijn nog altijd mensen die zich schuldig voelen aan het kwaad in
de wereld, de ellende, de oorlogen of de kleine oorlogen
binnenskamers en daarom vinden dat ze een of ander offer moeten
brengen. Er zijn zelfs gelovigen die het offer van Christus
nabootsen door zichzelf te geselen of te laten geselen. In sommige
processies tijdens de Paasdagen in Spanje wordt nog publiekelijk aan
zelfkastijding gedaan. Sommigen gaan nog verder en laten zich aan een
kruis nagelen met spijkers door hun handen en voeten. Ik zag
dergelijke taferelen op TV die zich afspeelden op de Filipijnen.
Misschien is
dit een extreme uiting van liefde voor Jezus. Wie zal het zeggen? De
menselijke psyche is en blijft een groot raadsel.
Andere offers
horen meer thuis in de categorie voor wat hoort wat: ik vraag god om
een gunst en in ruil daarvoor breng ik hem een offer. Dat offer kan
van alles zijn. Een voettocht naar Rome of Santiago de Compostela,
een novene bidden, op je knieën naar de kerk kruipen enz. God als
een Grote Sinterklaas die gunsten geeft als genezing van
ongeneeslijke zieken, moederschap aan onvruchtbaren, het halen van
een eindexamen of het rijbewijs. Het kan allemaal als je maar bereid
bent om een offer te brengen. Het is bijgeloof, ook volgens de
Christelijke leer, maar mensen zijn hardleers.
Geloof is één grote graaibak. Iedereen haalt eruit wat hem/haar erin bekoort.
BeantwoordenVerwijderenReligie is en blijft ook sociologisch en sociaal psychologisch zeer boeiend.
BeantwoordenVerwijderenBoeiende bespiegelingen.
BeantwoordenVerwijderenIn het OT werd nog wel stevig geofferd.
Dan voeg ik nog maar een theorie toe waarom de klad er in is gekomen: de invoering van de munt icm met kerkelijke genootschappen.
Die keuze was dan toch gauw gemaakt? Een dier in rook op laten gaan of muntjes als offer in de kerkenzak? ;-)
Inderdaad. Offeren en dus ook geld offeren is nooit weg geweest uit religie ook niet elders inde wereld.In de Katholieke Kerk hebben ze ooit de verkoop van aflaten bedacht als rond van inkomsten. Die kon je kopen voor je zieleheil. De aanval van Maarten Luther, een Augustijner monnik, op deze handel was de start van de Reformatie.
VerwijderenStomtoevallig, denk ik. De eerste christenen hadden de grootste moeite met de joodse offerwetten van de Thora. Paulus wist maar al te goed dat niet- joden daar niks van begrepen. . Slachten van dieren voor voedsel was toen en is stot voor kort alleen maar gewoon gevonden ook bij chtistenen. In onze nieuwe godsdienst materieel consumptisme is het zelfs omvangrijker dan ooi en kern van "gëloof". Zelf stond ik nog als kleine jiongen met te grote voorschoot en laarzen vol trots naast mijn opa in de slagerij. Ieder dier wat hij ging slachten legde hij zijn hand op de kop met een kort prevelend schietgebed. De eerste christenen hebben al vlug Jezus met zijn opofferende manier van leven "Paaslam" genoemd. Die manier van leven kostte hem inderdaad de kop. Binnen het christendom worden er dan ook niet meer dieren vervangend geslacht, maar "offert" men, als het goed is, zichzelf op voor de ander. (zie het befaamde Paaslam Jezus op het befaamde middeleeuwse drieluik binnen het geweldige decor van de grote mensengemeenschap). joost tibosch sr
Verwijderen