Fotostudio Merkelbach, 1917, onebekend. |
Gisteren, zondag 15 september, heb ik
de tentoonstelling “Fotostudio Merkelbach” in het stadsarchief
Amsterdam bezocht. “In april 1913 opende Jacob Merkelbach een luxe
portretatelier boven het gebouw van modehuis Hirsch & Cie aan het
Leidseplein in Amsterdam, een toplocatie voor een ambitieuze
fotograaf. Vanaf zijn oprichting was Fotostudio
Merkelbach zeer succesvol. Tot 1969 kwamen bekende en onbekende
Nederlanders naar de studio. Koningin Wilhelmina, Mata Hari, Eddy
Christiani, Fien de la Mar, Toon Hermans, mevrouw Van Aalst van de
Overtoom, de hond van de heer Zeeman uit de De Lairessestraat,
allemaal lieten ze zich door Merkelbach vereeuwigen.” (citaat
overgenomen van de website stadsarchief Amsterdam).
Mata Hari, Fotostudio Merkelbach 1915 |
Voor de ouderen onder ons een
tentoonstelling met herkenningspunten omdat die Toon Hermans, Teddy
Scholten, Eddy Christiani en anderen nog net meegemaakt hebben. Voor
de jongeren een gelegenheid om een inkijk te nemen in het recente
verleden en/of kennis te maken met de snel verdwijnende natte
fotografie met zijn reuzencamera, glasnegatieven en vooral de donkere
kamer met zijn chemicaliën, het retoucheren van de foto enz. dank
zij die grote negatieven glasnegatieven kun je van de kleinste
details op de foto genieten. Zulke foto's zijn een lust voor het oog.
Modefoto, Studio Merkelbach 1918, Collectie Universiteitsbibliotheek Leiden. |
Maar er is meer. Zo'n fotostudio is ook
een vorm van sociale fotografie. Studio Merkelbach was de studio voor
de betere klasse, de mensen die zich konden veroorloven een foto van
zichzelf, familie of vrienden te laten maken of dat de moeite waard
vonden. Zeker in de beginjaren van de studio was een foto laten maken
nog een plechtige gebeurtenis. De chique wachtkamer van de fotostudio
spreekt boekdelen. Na de oorlog werd het al wat meer gewoner om een
foto van je te laten maken totdat het zelfs mogelijk werd om met een
eenvoudige camera (Kodak Click en Clack bijvoorbeeld) zelf foto's te
maken.
Toon Hermans, Fotostudio Merkelbach, 1947 |
Natuurlijk lieten de mensen zich van
hun paasbeste kant zien. Ze wilden herinnerd worden dat ze mooi
waren, goed gekleed en welvarend. Voor toneel en filmspelers,
cabaretiers (Toon Hermans) hadden de foto's vaak ook nog een reclame
functie. Ze werden bovendien soms gebruikt op affiches die ook
gemaakt werden op de retoucheerafdeling van Studio Merkelbach zoals
de Studio ook 'stills' maakte van Nederlandse films. Daarnaast werden er modefoto's gemaakt en foto's voor reclame. De foto's van Studio
Merkelbach maken deel uit van de brede fotogeschiedenis van Nederland: van portretfotografie, reclame fotografie en film fotografie.
Philips Hoogtezon, Fotostudio Merkelbach, 1946 |
De tentoongestelde foto's geven aldus
een beeld van het welgestelde Nederland uit de hoofdstad. Dat
welgestelde deel werd uiteraard ook gestroffen door de oorlogsjaren
1940-1945 maar dat zie je niet terug op de foto's of het zouden de
protretten van Duitse militairen moeten zijn en vervolgens die van
gealliseerde of Nederlandse soldaten. Oorlogsdrama's werden niet
vastgelegd in een studio maar op straat en daar heb je een heel ander
soort fotografie voor nodig, namelijk de straatfotograaf. In
Nederland heb je zelfs een groep fotografen gehad die na de oorlog de
toepasselijke naam “De ondegedoken camera” werd genoemd. Die
groep bestaande uit fotografen als onder andere Cas Oorthuys, Carel
Blazer en Emmy Andriesse documenteerden de oorkogsellende in vooral
Ametsrdam en omgeveing (zie:Fotografie In Nederland 1940 – 1975,
redactie Els Barents, Staatsuitgeverij Den Haag 1978, blz 9 e.v.)
Albert Heijn, Fotostudio Merkelbach 1932 |
Dat een fotostudio ook een vorm van
sociale fotografie voor alle lagen van de bevolking kon zijn,
bewijzen de foto's van de Amerikaanse studiofotograaf Disfarmer die
van 1939 tot 1959 in het plattelandsstadje Heber Springs, Arkansas
werkte. (zie mijn blog 'Het raadsel Disfamer” van 8 augsutus j.l.) Zijn foto's zijn niet alleen technisch van hoge kwaliteit maar geven
een treffend en tegelijk ongedwongen beeld van de inwoners van het
standje. Geen opgesmukte, geretoucheerde protretten waar de mensen
hun paasbeste gezicht laten zien maar sla het ware snapshots van
mensen die heel even laten zien wie en wat ze zijn en hoe hun leven
eruit ziet.
Dat is en blijft opmerkelijk in een
tijd dat fotografie vooral studiofotografie was waarin mensen van de
betere standen op hun voordeligst in een bevroren houding
gefotografeerd werden. Dat was wereldwijd zo. Dat onderstreept nog
maar eens het talent en de toewijding van Disfarmer aan wat hij ons
wilde laten zien. Het is daarbij knap dat hij de foto's ook nog eens
zo wist te maken dat tot op de dag van vandaag zijn stadsgenoten en
hun afstammelingen zijn foto's nog steeds waarderen.
De tentoonstelling 'Fotostudio
Merkelbach' in het Stadsarchief Amsterdam loopt nog tot 5 januari
2014.
Opmerkelijk dat het bon ton was met een sigaret in de hand te poseren.
BeantwoordenVerwijderen