vrijdag 20 september 2013

DE ONTDEKKING VAN EEN AFRIKAANSE VERMEER

Namibië, mei 2000 (foto Petrus)


Op een vroege ochtend trof ik bovenstaand tafereel aan langs de weg in Nambië. Ik vroeg of ik foto's mocht maken. Dat was gelukkig geen probleem. Dit is de eerste foto die maakte met het meisje in het midden, de oude man die aan het scharrelen is tussen allerlei spullen en de oude vrouw bij de kar met haar rug naar de lens. Dat laatste was natuurlijk niet zo goed dus maakte ik onderstaande foto met de oude vrouw in het midden. Ze keek naar mij terwijl ik de foto maakte. De man had zich ondertussen gebukt om beter te kunnen zoeken. Het meisje volgde mijn bewegingen aandachtig.



Ik besloot daarna van elk een portret te maken. Daarbij wilde ik hen ook weer niet te lang lastig vallen dus protreerde ik de man terwijl hij nog voorover gebukt stond. Een gekke positie maar hij noch ik hadden er moeite mee zoals je op onderstaande foto kunt zien.

Namibië, mei 2000


Daarna maakte ik ene portret van de oude vrouw die ondertussen rustig doorging met haar werk, wat dat ook moge zijn.

Namibië, mei 2000 (foto Petrus)


Toen was het de beurt aan het meisje die mij met een mengeling van nieuwsgierigheid, belangstelling en ook wantrouwen bekeek. Eerst maakte ik een foto van haar met de kar op de achtergrond.

Namibië, mei 2000 (foto Petrus)

Ik was geïntegreerd geraakt door haar blik en natuurlijke schoonheid en dus besloot ik het erop te wagen en nog een portret te maken, maar dan dichter bij. 


Namibië, mei 2000 (foto Petrus)
nadat ik thuis de foto's had afgedrukt in de donkere kamer viel mij pas de gelijkenis op met het schilderij 'Het Meisje met de Parel" van Joahnnes Vermeer.


Johannes Vermeer, Het Meisje met de Parel, Mauritshuis
Ik kon het niet laten om met de foto van het Afrikaanse meisje te gaan experimenteren. Eerst door de omtrekken van het meisje op canvas over te brengen en vervolgens te beschilderen. Het resultaat kun je hiernaast zien. Het is nog te koop ook.

Vervolgens heb ik onlangs van de foto een print op canvas laten maken en die vervolgens met ecoline en acrylverf bewerkt met onderstaand resultaat. De natuurlijke elegantie van beide jonge vrouwen vertoont een haast ongelooflijke gelijkenis. Alleen is de hoofddoek van de jonge Namibische minder chique om niet te zeggen armoedig vergeleken met die van Het Meisje met de Parel. Overigens doet dat helemaal geen afbreuk aan haar schoonheid en elegantie. Zo zie je ook maar meteen dat schoonheid niet veel nodig heeft om te schitteren.  


Namibisch Meisje, foto op canvas bewerkt met ecoline en acrylverf.



4 opmerkingen:

  1. Het meisje van Vermeer heeft toch wel een andere expressie. Ze kijkt met een zekere onschuld de wereld in. De Namibische hoef je daarentegen niets meer over het leven te vertellen. Ze is al gehard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ZJA
      Ik zie dat anders. De Namibische is wantrouwig wat in haar wereld voor de hand ligt en zich daardoor wellicht minder bewust van haar gratie. Het Parelmeisje daarentegen is vol vertrouwen en zich bewust van haar schoonheid.

      Verwijderen
  2. Prachtig associatie Petrus...de overeenkomst in de blik valt onder de noemer ´afwachting´vind ik...het Pareltje heeft als extra een vleugje koketterie en is gepolijster...kweste van twee werelden inderdaad..liefs Sjoukje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Sjoukje
    Afwachting..Inderdaad. Dat ik dat verdorie niet heb gezien.
    Dank je lieverd.

    BeantwoordenVerwijderen