Atelier Rembrandt, De Heilige Familie bij Avond, 1648, Rijksmuseum. |
Ik lees niet meer zoveel romans als
vroeger. Gewoonweg geen tijd ook al ben ik al weer jaren lang
gepensioneerd. Er is teveel te doen om stil te zitten met een boek.
Behalve als het over kunst gaat of met mijn werk te maken heeft, wat
ik nog steeds een beetje doe. Maar soms komt het er toch van. Zo was
ik al een hele tijd van plan om ook eens een boek te lezen van Frans
Kellendonk. In willekeurige volgorde wilde ik dat om de volgende
redenen.
Reve noemt hem en ik beschouw Reve als
een groot schrijver dus zal het wel goed zitten met Kellendonk.
Sentimentele redenen. Kellendonk is in den Bosch geboren, ik in Oss.
Dat schept een band. We hebben beide een Brabants Katholieke
achtergrond. Hij heeft net als ik in Nijmegen gestudeerd in de jaren
70. Hij studeerde Engelse taal en cultuur, ik sociologie en
politicologie. De titel Mystiek Lichaam van zijn laatste boek sprak
me aan al had ik geen idee waar het over ging. Ik was er nieuwsgierig
naar. Op een zondagmiddag zag ik het boek 'Mystiek Lichaam'
(Meulenhoff, Amsterdam, vierde druk 1987) liggen in een bekende
boekenkraam op het Antwerpse antiekmarktje. Zodoende ben ik aan het
lezen geslagen.
Ik ga er geen boekbespreking van maken.
Er zijn er al genoeg te vinden op internet en bovendien is het niet
mijn vak. Het was een verrassend boek, kan ik wel zeggen. Ik kwam er
opvattingen in tegen die in deze tijd not done zijn.
Tijdens een etentje met haar vader,
schetst zijn dochter Magda het verschil tussen mannen en vrouwen.
“Mijn leven is een nachtmerrie
Pappie.Het is niets dan werken en zorgen en 's avonds thuis die
ongezelligheid waar een vrouw nog veel weerlozer tegen is dan een
man. Mannen laten zich met raketten de eindeloze ruimte inschieten ze
vinden het avontuurlijk om in hun ruimtepakken door die zwartheid te
tollen terwijl ene vrouw zou sterven van onbehagen. Een vrouw wil het
een beetje knus en warm hebben maar als je weet dat
zwangerschapsverlof onder de ziektewet valt dan kun je nagaan hoe
levensvijandig het toegaat op mijn werk. De medische wetenschap heeft
geen eerbied voor het leven en wil helemaal niet genezen wat die wil
is godgelijk zijn en in zijn laboratoria mensen scheppen waar de wind
dwars doorheen waait die nooit rust zullen vinden omdat ze niet uit
een vrouw geboren zijn. Mannen hebben geen vertrouwen in de meest
klaarblijkelijke levensfeiten daarom doen ze alles wat God gedaan
heeft nog eens over, bouwen ze hun schijnwerelden vol gammele
torenhoge staketsels die toch nooit tot in de hemel zullen reiken. Al
het scheppen van mannen komt voort uit gebrek aan geloof en
vertrouwen. Wat mij dus het allerschattigste lijkt is een hummeltje
aan mijn borst kan me niet schelen of dat ongeëmancipeerd is. Ik heb
vijfentwintig jaar in de schoolbanken gezeten ik heb een
verantwoordelijk beroep waar negenennegentig procent van de mannen te
stom voor is en toch is het een mooiste wat ik bedenken kan een
hummeltje aan mijn borst.”(blz. 53)
Zelf homoseksueel zijnde laat
Kellendonk de broer van Magda, Leendert, het volgende zeggen:
“Eeuwigheid, waar vind je nog
eeuwigheid in dit tijdsgewricht? In de kunst een beetje, daar zijn
woorden als eeuwigheid en onsterfelijkheid nog tamelijk gewoon. Dus
is de nicht behalve jong of althans jeugdig ook artistiek of althans
artistiekerig.Stileert hij zijn gebaren, draagt nostalgische of, als
hij er geld voor heeft, de allerlaatste kleren, kan gene verhaal
vertellen zonder er een hoogsteigen kunstzinnige en leugenachtige
draai aan te geven. De Jugendstil is zijn lievelingsperiode. Alleen
het woord al! …... De angst voor het niets vervalst zelfs het enige
dat authentiek en oprecht is in de nicht, zijn liefde. Ook die wordt
naäperij in zijn mannenwereld. Nergens ontmoet je zoveel Don Juans
en nymfomane hotemetoten als juist daar.Hofmakerijen,
echtverbintenissen compleet met trouw totterdood, jaloezie, gooi- en
smijtwerk, alle vormen en conventies die zijn voortgekomen uit de
zorg om het kroost, worden er zonder enige noodzaak en daarom
lachwekkend geïmiteerd.De homoseksualiteit die buiten de
geschiedenis staat en geen eigen vormen heeft, is tot imiteren en
overdrijven gedoemd....Wat in de heterowereld gebeurt als tragedie,
herhaalt zich in de homowereld als klucht. De liefde daar is trouw
aan de vorm van de rechtgeaarde liefde en verraderlijk naar de
inhoud. De liefde is parodie.” (blz. 120, 121)
Het is
lange
citaten
geworden maar het is dan ook nogal wat, wat Kellendonk hier zijn
personages
laat zeggen. Men spreekt in dit verband van zelfhaat. Kellendonk zou
zijn homoseksuele geaardheid haten. Dat zou kunnen maar klinkt mij
toch te gemakkelijk in de oren. Daarvoor haalt hij teveel overhoop.
Ik
lees dat de vrouw door
kinderen te krijgen schepper is van de wereld en zijn geschiedenis.
De man is slechts medeschepper en daarom probeert hij alsnog zelf
Schepper te worden door grootse daden te verrichten of uitvindingen
te doen. De homo leeft bij gebrek aan kroost in een klucht met de
liefde als parodie.
De
personages lijken aan te sluiten bij de traditionele Katholieke leer
volgens hetwelk de Maagd
Maria met de geboorte van
haar Zoon Jezus de wereld herschept en geschiedenis maakt. Haar
man Sint
Jozef die de
rol van vader heeft zonder
daadwerkelijk de schepper te
zijn van zijn
zoon Jezus. Dat is immers God
de Vader. Tot slot de
homoseksueel
die niets bij kan dragen
aan de schepping en de
geschiedenis. Wat is dan de
plaats van de homoseksueel in dit Mystiek Lichaam van de mensheid?
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenZJA
BeantwoordenVerwijderenPer ongeluk je reactie verwijderd. Excuus.
Helaas zie ik de paus te weinig.:)
De Paus had het deze week ook over homo's en vrouwen en dat kwam uitgebreid en opvallend in het nieuws. Bij een oude Argentijnse man met een traditionele christelijjke opvoeding, een seminarieopleiding en een jarenlang celibatair leven is het al opvallend dat hij met het grootste gemak zonder kramp gewoon met iedereen, ook met homo's en vrouwen, lijkt om te gaan. Om van hem, zeker in zijn positie nu, al te verwachten dat hij tegen de "katholieke leer" in zegt dat homo's als hetero's op hun manier volwassen ook (christelijke) liefde kunnen bedrijven (en eventueel met een christelijk vingertje -als men dat niet af kan leren- dat ze net zo min als hetero's van hun sexuele leven een zootje mogen maken) lijkt een beetje te veel verlangd. Dat hij vrouwen met hun mensenrecht en kwaliteit toegang geeft tot alle kerkelijke functie's zou te hopen zijn, maar is hem ook overvragen. Wel hoop je als gewone roomse jongen nu, dat er weer een Concilie komt waarin geloven en sexueel leven nu eens goed ter sprake komen en waar nieuwe beslissingen vallen, waarbij mensenrechten gerespecteerd en aangevuld worden met christelijke liefde. Het oude prachtige beeld van christelijke gemeenschapsliefde is altijd al "het Mystieke Lichaam" geweest, waarin "alle ledematen vanuit de inspiratie van het hoofd Jezus" elkaar feilloos aanvullen. Zo ga je ook niet teveel van één man verwachten en hem daarna, en wie weet hoe lang dat met oude taboes nog kan duren, van alles en nog wat verwijten.. joost tibosch sr
BeantwoordenVerwijderen