Rembrandt van Rijn, 'De Nachtwacht (1639 - 1642), Rijksmuseum |
Rembrandt's 'Nachtwacht' is onze
nationale trots en onze identiteit. Dat mag ook wel want het is een
schilderkunstig meesterwerk dat er mag wezen. Het Rijksmuseum in
samenwerking met de media, met voorop het NOS journaal, hebben ons
dat de afgelopen dagen weer eens duidelijk gemaakt met beelden van de
verhuizing van het schilderij terug naar zijn vaste plek in het
verbouwde Rijks. Er zijn niet veel landen die op zo'n kunstwerk
kunnen bogen. Spanje heeft zijn 'Guernica' van Picasso en uiteraard
'las Meninas' van Velazquez. Ik weet niet welk van de twee de
Spanjaarden als hun nationaal symbool zien. Italië heeft de
Sixtijnse kapel met zijn plafondschilderingen van Michelangelo en
Frankrijk natuurlijk zijn revolutionaire schilderij 'la Liberté
guidant les peuple' van Eugène Delacroix. Ik meen dat voor de
Engelsen 'The Hay Wain' van John Constable hun nationale trots en
identiteit is. Merkwaardig genoeg een romantisch schilderij van het
leven op het platteland. Zou dat te maken hebben met de Engelse hang naar
verleden en traditie?
Van een hang naar het verleden hebben
wij in Nederland een stuk minder last. We mogen daarom blij zijn dat
we de Nachtwacht nog hebben en waarderen. Voor hetzelfde geld was het
al lang geleden verkocht vanwege broodnodige bezuinigingen of de waan
dat we vooral vooruit moeten en dus alles wat achter ons ligt zoveel
mogelijk moeten opruimen. Plaats maken voor de moderniteit is immers
het devies van onze vooruitstrevende (politieke) elite, zeker als
het verleden geld kost. Soms verdenk ik onze leiders ervan dat ze uit
gebrek aan kennis, inzicht en wijsheid van Nederland het liefst een
land zonder geschiedenis zouden willen maken behalve natuurlijk als
het over henzelf gaat.
Wat zegt de Nachtwacht nog meer over
ons behalve dat een van de grootste schilders ooit in Amsterdam heeft
gewerkt en gewoond? Om te beginnen is De Nachtwacht niet de echte
naam van het schilderij maar een bijnaam die het ruim 100 jaar later
kreeg. In de loop der jaren was de verf donkerder gekleurd waardoor
het tafereel een wat nachtelijk karakter kreeg. Maar is dat de enige
reden? Zou het niet kunnen zijn dat veel mensen het tafereel
herkennen als een nachtelijk tafereel zien? Het tafereel heeft toch
ook veel weg van een gezellig feestje, van een gezellig samen zijn?
Zien we niet een wat zenuwachtige spanning van een wat uitgelaten groep
met vooraan twee feestelijk uitgedoste mannen?
Volgens de overlevering heeft Rembrandt
'De compagnie van kapitein Frans Banning Cocq en Luitenant Willem
van Ruytenburgh' geschilderd. Zo'n compagnie werd een schutterij
genoemd, wat we tegenwoordig een burgerwacht zouden noemen. Rembrandt
heeft ze niet in de gebruikelijk opstelling van het groepsportret
geschilderd, tot teleurstelling van veel leden van de compagnie, maar
als een groep die zich voorbereid op een optocht door de stad. Dat
brengt ondanks alle voornaamheid die de mannen uitstralen een zekere
spanning en uitgelatenheid met zich mee.
We zien dus een momentopname (een
Rembrandtsiaanse snapshot) van een schutterij die de militaire taak
had om indien nodig de stad te verdedigen. Maar er is niks militaristisch aan de groep, zelfs niet aan de twee leiders vooraan en ook zelfs
niet aan de wapens. Er gaat ook geen enkele dreiging vanuit. De
wapens geven veeleer de indruk attributen te zijn die nu eenmaal bij
een feestelijke verkleedpartij horen. In een land met een militaire
traditie zoals bijvoorbeeld onze buurlanden Engeland, Frankrijk en
Duitsland zou een dergelijke schutterij zich met meer militair
vertoon opstellen om daarna in marsorde met trots geheven vaandel,
dreigend tromgeroffel en de geweren geschouderd door de stad te
marcheren zodat de burgers zouden zien dat als het er op aan zou
komen, zij hun mannetje zouden staan. Wat je hier ziet is bravoure, drukke zenuwachtigheid, wanorde (een doodzonde voor elke
militaire ziel) en licht opgeblazen voornaamheid. Als je niet beter
wist zou je kunnen denken aan een verkleedpartij.
De Nachtwacht laat zo zien -bewust of
onbewust – dat Nederland geen land is met een militaire traditie, met gevoel
voor heldendramatiek, zelfs niet voor dramatiek in het algemeen. Het
enige drama wat ons bezighoudt is de voorbereiding op een parade die
militair moet lijken maar het niet is. De Nachtwacht is een groot
uitgevallen anti-militaristische spotprent. Hulde aan Rembrandt die
dat zo te zien haarfijn heeft aangevoeld.
Toch stond juist ook Nederland militair wel zijn mannetje in die tijd. Denk aan de Tachtigjarige Oorlog en de zeeslagen.
BeantwoordenVerwijderenjawel, militaire macht in dienst vande handel. Nederland is altijd op de eerste plaats een burgermans land geweest en geen militaire mogendheid zelfs niet toen het daartoe de mogelijkheden had; Geen winst dan wegwezen was het belangrijkste beginsel.
BeantwoordenVerwijderenMooi verhaal over deze prent.
BeantwoordenVerwijderen== Geen winst dan wegwezen was het belangrijkste beginsel.== Wordt door Ploumen weer 'in ere' hersteld..