Kim de Gelder. |
Ik vroeg onlangs een
vriendin die gelooft in reïncarnatie, engelen en graancirkels of
kwaad bestaat. Na enig nadenken vertelde ze aarzelend een verhaal
over blijven hangen in lagere geestelijke regionen waar je in de
greep van demonen kunt komen. Een ouderwets idee. Behalve in
horrorfilms hoor of zie je nooit meer wat van demonen. Vroeger wel.
Toen was kwaad het werk van de duivel. Sinds de moderne wetenschap
gelooft niemand meer in duivels en demonen. Die zijn definitief
verbannen naar het rijk van de fantasie en de sprookjes.
Daarvoor in de plaats
is het wetenschappelijk humanisme gekomen. Het individuele kwaad is
voortaan het gevolg van een of andere, niet altijd duidelijke
definieerbare, geestelijke aandoening. Daarom worden misdadigers en
vooral moordenaars aan psychologisch onderzoek onderworpen. Wat is de
aard van hun geestelijke ziekte en indien daar sprake van is, kunnen
ze dan nog verantwoordelijk voor hun daden gehouden worden?
Het collectieve kwaad
zoals het nazisme is het gevolg van een maatschappelijke aandoening
zoals bijvoorbeeld het nazisme in het Duitsland van voor en tijdens
de Tweede Wereldoorlog. Het maatschappelijke, politieke kwaad kan ook
gezien worden als een vorm van colateral damage zoals de
massamoorden onder Stalin en Mao en de onderdrukking op Cuba door
Fidel Castro c.s. Hun communistische bedoelingen worden verondersteld goed te zijn maar hun middelen waren helaas verkeerd.
Ondertussen zien we
vandaag op TV Kim de Gelder die terecht staat vanwege een
steekpartij in de kindercrèche Fabeltjesland in
Sint-Gillis-bij-Dendermonde (23 januari 2009) waarbij drie dodelijke
slachtoffers vielen, twee baby's en een begeleidster, en 12 gewonden.
Nadat hij was opgepakt, bleek hij ook de moordenaar te zijn van de
73-jarige Elza van Raemdonck in Beveren. De Gelder was geen
psychiatrische patiënt en had ook geen psychiatrisch of anderszinds
geestelijk ontwricht verleden. De 5 psychiaters die hem in opdracht
van Justitie onderzochten, kwamen unaniem tot de conclusie dat De
Gelder niet ontoerekeningsvatbaar was terwijl hij zijn slachtoffers
doodstak.
Iedereen verwacht nu
tijdens het proces dat Kim de Gelder zelf uitlegt wat hem tot deze
onbegrijpelijke daden heeft gebracht: weerloze baby's vermoorden met
een mes, een 73 jarige vrouw alleen thuis en een 54 jarige
kinderbegeleidster. Maar Kim zegt niks. Integendeel, tijdens de
rechtszaak houdt hij iedereen aan het lijntje tot groot verdriet van
de familie en bekenden van de slachtoffers. Tijdens de getuigenissen
van de ouders van de gewonde kinderen vroeg een van hun advocaten De
Gelder of het hem te doen was geweest om dit lijden. Zijn
raadselachtige antwoord was dat“dat niet was wat ik wou bereiken”.
De toen 20 jarige De
Gelder koos voor zijn dodelijke acties geen mannen of jongeren in de
kracht van hun leven maar oudere vrouwen en babytjes. Hoe laaghartig
en laf kan een mens zijn? Wat mankeerde De Gelder? Ondanks al onze
psychiatrische kennis weten we het antwoord niet en hijzelf wil het
niet geven of weet het misschien ook niet.
Dutroux |
In België heeft men de
laatste tijd veel met dit soort kwaad te maken gehad. Het meest
gruwelijk was de zaak Dutroux (1996) die nationaal tot veel ophef
heeft geleid o.a. Vanwege de combinatie van ontvoering en
gevangenhouding van jonge meisjes voor seks in de kelder van zijn
eigen huis, het gebrekkige politie optreden waardoor hij jaren zijn
gang kon gaan, de genadeloze rol van zijn vrouw bij de
gevangenhouding en het misbruik van de meisjes, de hongerdood van 4
meisjes, de vondst in zijn tuin van een vermoorde handlanger, zijn
tijdelijke ontsnapping (1998), zijn emotionele onbewogenheid tijdens
het proces.
In 2004 werd Dutroux
schuldig bevonden aan ontvoering en verkrachting van 6 meisjes en
moord op 4 meisjes. Zijn voormalige vrouw Michelle Martin werd
veroordeeld tot maximaal 30 jaar gevangenisstraf voor opsluiting en
foltering van de 6 meisjes en voor lidmaatschap van een bende die
meisjes ontvoerde. Daarnaast werd zij veroordeeld tot betaling van
een schadevergoeding van 179.000 Euro.
Ronald Janssen |
Het moorddadige gedrag
van Dutroux was het gevolg van zijn drang naar seks en lust. In
vergelijking met De Gelder tot op zekere hoogte begrijpelijk. De mens
is nu eenmaal evolutionair verwant aan het dier en dus is dierlijke
lust -lust om de lust- hem niet onbekend. Dezelfde combinatie van
seks en lust was ook bij Ronald Janssen de oorzaak van zijn
moordgedrag. Volgens deskundigen had Janssen het typische profiel van
de seriemoordenaar. Hij werd na de strafzaak tegen hem in september
2011 schuldig bevonden aan vrijheidsberoving, verkrachting, foltering
en drievoudige moord. Bij De Gelder is tot nu toe seks niet ter
sprake gekomen wat gezien de aard van de slachtoffers ook moeilijk
kan. Misschien is het bij De Gelder alleen maar de lust tot moord,
een zelfs voor dieren uit de hand gelopen gedrag want die moorden uit
noodzaak, om te eten.
Michelle Martin |
Tot slot nog de kwestie
van de lerares Michelle Martine, de ex van Dutroux. In 1988 was ze
met hem in de gevangenis getrouwd terwijl ze wist dat hij veroordeeld
was voor het verkrachten van 5 tienermeisjes in 1985 en 86. Zelf was
ze in die tijd tot 5 jaar gevangenisstraf veroordeeld vanwege haar
medewerking aan een verkrachting van een Slowaaks meisje.Vervolgens
werkte ze mee aan de ontvoering en verkrachting van de door haar man
ontvoerde meisjes. Tijdens een korte gevangenisstraf van haar man
liet ze 2 van de ontvoerde meisjes willens en wetens van honger
omkomen in hun keldergevangenis. Waarom richtte zij dit kwaad aan?
Genieten van de moordzucht van haar man? Slaafse liefde voor haar man
uit angst om hem te verliezen? Wie het weet, mag het zeggen.
Ergens las ik al lang geleden: "Een dier kan niet ontdieren, een mens kan wel ontmensen". Het vervelende is dat we daar met onze vrije wildan ook de verantwoording voor moeten nemen. De hele geschiedenis door hebben we smoezen gehad dat het aan demonen, aan de duivel, aan de verleiding lag. Nu hebben we de wetenschappelijke smoezen en kan het aan weet ik wat in onze psyche liggen. Het enige echte excuus wat we hebben, is dat we bewijsbaar niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden. Dat we met anderen en onszelf schappelijk moeten blijven dat is daarentoe. maar we moeten ons wat onze vrije wil betreft niet gaan zitten bedonderen, want die hebben we (gekregen?)! joost tibosch sr
BeantwoordenVerwijderenIk ben ook voor de vrije wil. Misschien moeten we daar eens een referendum over houden :)
VerwijderenOok met een referendum kunnen we onszelf gruwelijk bedonderen..zo van: zie je wel, dat ik gelijk heb, hoef ik verder niet meer na te denken! joostt:)
VerwijderenHet voordeel van zulke zaken in het verleden was dat men er niet veel over hoorde, omdat de media er toen nog niet zo massaal aandacht aan besteddeen en in een nog verder verleden nog niet eens bestonden. Door alle aandacht voor de genoemde zaken, worden ze meer opgeblazen dan goed is.
BeantwoordenVerwijderenZJA
BeantwoordenVerwijderenWe worden meer met onszelf geconfronteerd. Of dat meer is dan goed is voor ons, vind ik moeilijk om vast te stellen.
Ik ben opgegroeid in Oss dat berucht is geweest om de Osse bende.Sommigen zwegen er liever over, anderen vertelden dan weer de dingen die ze wisten.