woensdag 13 juni 2012

PORTRET VAN EEN JONGEMAN


Portret van een jongeman, acryl op MDF paneel (80x122 cm)


Een merkwaardige foto. Mijn vader was altijd netjes gekleed. Op de foto fladderden jas en broek alsof hij een vogelverschrikker is. De sigaret is wel normaal. Die had hij altijd zo vast. Zo te zien, heeft hij er plezier in.

Wie is hij eigenlijk? Natuurlijk, hij is mijn vader maar wat dacht hij toen, wat waren zijn toekomstplannen, zijn zicht op het leven? Ik tuur naar de foto maar dat kun je er niet op vinden. 

Hij heeft me nooit verteld wat hem toen bezig hield. Hij was een man van weinig woorden. Sommige dingen kan ik raden. Thuis sliepen hij en zijn broers op strozakken op zolder. Daar had hij goeie herinneringen aan. Het was een arm gezin dus moest er na de lagere school gewerkt worden. Ik heb hem nooit over zijn werk horen klagen terwijl hij toch smerig slagerswerk deed bij Zwanenberg, 9 uren per dag van ’s morgens heel vroeg tot in de namiddag. Rond mijn achtste jaar werd het beter voor hem. Regionale vakbondsman o.a. bij Zwanenberg.

Maar voor de rest weet ik niks van zijn jonge jaren. Gek is dat terwijl hij toch je vader is. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten