dinsdag 3 januari 2012

HET STERRETJE VAN YOUP VAN 'T HEK

 
Het leven kan absurd zijn. Niemand beter om ons dat af en toe duidelijk te maken dan onze nationale hofnar Youp van ’t Hek. Hofnarren zijn nodig om ons gewone mensen bij de les te houden. Wij denken dat we redelijk zijn in ons doen en laten. Zo lang we in ons eigen wereldje rond lopen is dat ook zo. Er is niks geks aan dat iemand zich druk maakt over een sterretje in zijn voorruit. Helemaal niet gek om daarover te praten aan de koffietafel of de toog. Ook niet gek dat Carglass vindt dat je dat zo snel mogelijk moet laten maken.

Maar wat als je ergens in Afrika op het platteland woont, werkt voor een hongerloon in een smerige stinkende fabriek van ’s morgens zes uur tot ’s avonds tien uur om sportschoenen te maken voor de jeugd in het land waar Carglass sterretjes uit ruiten haalt? Dan is de wereld van Carglass absurd. Dan is een sterretje in je ruit een lachertje. Niks om je druk over te maken. Sterker nog, dan is dat sterretje zo onredelijk als de pest. Niks anders dan koude burgermansdrukte. Om ons daaraan te herinneren hebben we god zij dank onze nationale hofnar.

7 opmerkingen:

  1. @P: In mijn hart vind ik dat we als (westerse of cultuur) mens diep gezonken zijn als we een ‘hofnar’ nodig hebben om dergelijke in het oog en ziel rakende voor de hand liggende grimmige waarheden – waar we bijna over struikelen – onder ogen te zien.

    Aan de andere kant denk ik dat je gelijk hebt dat er veel (verwende?) Nederlanders zijn die zo nu en dan wel kunnen gebruiken om er aan herinnerd te worden. Ik heb de uitzending echter niet gezien en weet waarschijnlijk dus niet waarover ik het heb : -)

    In ieder geval heb ik de (vaak intens verdrietige of pijnlijke) luxe dat ik jaarlijks met die mensonterende armoede wordt geconfronteerd en heb ik dergelijke conferences niet nodig. Ik ben ook bang – nogmaals ik heb het niet gezien – dat een dergelijk” vermaak” een hypocriete, dominee-achtige – met opgeheven vingertje en al - indruk bij mij achter zou laten.

    Maar het was waarschijnlijk wel gieren, lachen en brullen voor bij de overvloedige drank en het overdadig eten. Dat is dan jammer, dat ik het gemist heb. Ik ben gek op lachen, geniet van matige drankinname en overvloedig heerlijk eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @jack pastoor
    Het is inderdaad treurig dat we hofnarren als Youp nodig hebben om ons aan de echte toestand in grote delen van de wereld te herinneren. Want zoals wij leven, is nauwelijks meer echt te noemen.
    Youp is in zijn hofnarkunst authentiek maar ik vrees dat het voor velen vermaak blijft. Dat is verdo... jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij was heel wat beter dan Freek

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een leuke bijdrage Petrus.Ik genoot wel van Youp.

    Groet
    Laila

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @rikus
    Ik heb Freek niet gezien

    @Laila
    Dank U.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb niet naar Youp gekeken. Dacht dat hij weer met zijn veertiger aan kwam zetten wiens leven totaal mislukt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Zelfstandigjournalist
    Ik had Youp opgenomen en de avond er na bekeken.

    BeantwoordenVerwijderen