vrijdag 27 januari 2012

EEN NIEUWE JEANNE D'ARC

IMF Directeur Christine Lagarde als Jeanne d'Arc (met dank aan Ingres)
Misschien vergis ik me maar IMF hoofd Christine Lagarde is niet weg te slaan uit de pers. Elke dag lezen we weer een oekaze van haar over hoe het nu verder moet met de Europese crisis. We komen haar vaker tegen in de pers dan de nieuwe voorzitter van de Europese Centrale Bank, de Italiaan Mario Draghi, terwijl die bank over het algemeen toch iets belangrijker is voor de Europeanen dan het IMF. Of vergis ik me ook hierin want ik ben per slot van rekening niet ingevoerd in de Haute Finance?

Maar ik heb het onbedwingbare vermoeden dat Christine uit naam van de Fransen vanuit de loopgraven van het IMF bezig is oorlog te voeren tegen Frau Merkel. Sarkozy met zijn Franse troepen kan het immers niet meer alleen af nu hij door het Groot Kapitaal is afgewaardeerd. Frau Merkel is daarmee de machtigste Frau van Europa geworden en daarom heeft hij nu meer dan ooit steun nodig van een nieuwe Jeanne d’Arc.

De aloude erfvijanden Duitsland en Frankrijk zijn opnieuw in een strijd op leven en dood gewikkeld. De argeloze lezer zal zich afvragen waar die strijd dan over gaat? Het antwoord is eenvoudig, over geld en macht. Frau Merkel vindt dat de Euro net zo hard moet zijn als de Deutsche Mark. Sarkozy en Christine vinden dat ook maar dan niet zo hard als de Deutsche Mark maar als de vroegere Franc Francais.

Maar voor Duitsers, gewend als ze waren aan de harde Deutsche Mark, was de Franc Francais altijd boterzacht. Als het eventjes niet meer goed ging met de Franse economie dan werd de geldpers aangezet of er werd gedevalueerd. Zo kreeg elke Fransman toch meer in zijn portemonnee. Natuurlijk was dat minder waard of op zijn hoogst hetzelfde als wat hij al had, maar het oogt beter en daar gaat het per slot van rekening om.

Frau Merkel daarentegen houdt de hand op de knip. Geen geldpersen die aangezet worden, niet meer geld dan nodig is voor Europa. Echt geld wel te verstaan, geen monopolie geld. In naam van het IMF en het Franse volk eist Christine Lagarde dat Frau Merkel haar hand van haar knip weg haalt en de rest van Europa alsnog ruimer bedeelt. Natuurlijk, er moet wel bespaard worden maar dat moet niet te gek worden, zo luidt haar devies. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt? Gaan we naar ein deutsches Europa of une Europe Francaise? Wat het ook wordt, zij en de rest van de Europese Unie zijn, of we het leuk vinden of niet, tot elkaar veroordeeld.

5 opmerkingen:

  1. @P: weer een – in mijn ogen – goede analyse Petrus. Ik heb eigenlijk decennia lopen wachten op het moment dat het financieel vast zou gaan lopen tussen de monetaire politiek van Zuid en Noord Europa. De Zuid Europese landen hebben tot op de dag dat ze lid werden van de Europese Unie (EEG was het toen geloof ik nog) hun huishoudboekje op orde gebracht door de persen aan te zetten en/of hun munt te devalueren. Ze waren daar gelukkig mee en konden daar makkelijk mee leven. Het is een bourgondische manier van leven waar wij – of in ieder geval ik – in het noorden moeite mee heb(ben). Als je moeite hebt met de manier van leven van je partner moet je er niet mee in bed kruipen lijkt mij. Dat is wel gebeurd en we hebben nu een aantal lelijke infecties opgelopen.

    Eigen schuld, dikke bult?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is het IMF dat in grote mate moet bijspringen om landen als Griekenland financieel overeind te houden. De grootste financier van het IMF zijn de VS. Ik zie die Duits-Franse tegenstelling dus niet zo terug in Christine Lagarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @jack pastoor
    Wordt het een boedelscheiding of een totale scheiding of vinden ze een compromis?

    @ZJA
    IMF springt inderdaad bij maar Lagarde steunt toch wel de Franse politiek van meer geld van Dtslnd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @P: Mij lijkt een compromis tussen een boedelscheiding en een compromis : -))het meest logisch. Totale en boedelscheiding zijn waarschijnlijk te duur. Uiteraard zullen ivm de infecties de vrijages een tijd stoppen totdat de medicijnen blijken aan te slaan. Ook zal denk ik verdere gezinsuitbreiding aan banden worden gelegd. Bij een opnieuw oppikken van vrijages zal er ongetwijfeld ook een veiliger profylactisch middel worden gebruikt, zodat er door huid op huid contact geen overdracht van gevaarlijke lichaamssappen meer kan plaats vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @P
    Zogezegd een latrelatie op zolder bij gebrek aan geld om te scheiden.Allemaal in hetzelfde huis en toch apart. Als het maar geen kraakpand of een studentenhuis wordt!

    BeantwoordenVerwijderen