dinsdag 13 juni 2023

STRAATFOTOGRAAF ALEX WEBB IN MUSEUM HELMOND

 

Alex Webb, Outside of the Blue Mosque during Ramadan. Istanbul, Turkey. 2001. © Alex Webb | Magnum Photos

Vorige week naar een fototentoonstelling van de straatfotograaf Alex Webb geweest in museum Helmond. Ik kom graag in dit museum omdat het er zo rustig is. Een museum voor liefhebbers van de kunsten en in dit geval fotografie. Het museum Helmond besteedt veel aandacht aan fotografie.

Voor deze tentoonstelling was er de tentoonstelling “Walker Evans Revisited”, een expositie van Amerikaanse fotografen die geïnspireerd zijn door de straatfotograaf Walker Evans. Een inspiratie die ik met hen deel.

Alex Webb zal naar ik vermoed ook wel geïnspireerd zijn geweest door Evans maar zijn fotografie is toch van een heel eigen stijl. Dat moet ook wel want Webb en met hem alle latere fotografen zijn kleurenfotografen geworden en kleurenfotografie is toch wat anders dan zwart wit fotografie.

Zwart-wit fotografie vraagt of dwingt om de essentie van een onderwerp uit te lichten en duidelijk te omlijnen. Er zijn geen kleuren ter ondersteuning van de sfeer en het moment. Zwart-wit fotografie is per definitie sobere fotografie. Bij kleuren fotografie kun je die soberheid natuurlijk alsnog zoeken. Dat heet dan foto minimalisme.

Kleuren zijn geschikt om de sfeer van het moment in beeld te brengen. Kleurenfotografie is wat het impressionisme en later het expressionisme zijn in de schilderkunst. Je kunt er meer je eigen beleving in leggen en dat kan een winstpunt zijn. Bij Webb is dat zeker het geval.

Webb is in navolging ook van de Franse fotograaf Cartier Bresson, hij fotografeerde net als Bresson met een Leica M camera, de man van het beslissende moment. De kunst om met een oogopslag en intuïtief het juiste moment vast te leggen, het moment waarop zich gevoel, kleur en vorm tot een als het ware onontkoombare eenheid vormen. Het gaat om een oogwenk, een fractie van een seconde. Daarna is de scène verdwenen, voorgoed.

Zijn de foto’s van Webb journalistieke foto’s (een indruk van een stad), documentaire foto’s (vastleggen van een tijdsbeeld) of is het kunst, d.w.z. de werkelijkheid overschrijdend? Zelf zegt hij dat hij zich in die driehoek van journalistieke, documentaire en kunst fotografie bevindt. Dat is goed gezien van hem. Daarom gaat dat zien tot 24 september 2023.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten