woensdag 21 december 2022

84. HET KAN VRIEZEN. HET KAN DOOIEN. WAT KOST DE ENERGIETRANSITIE?

 

Een windturbine is een complete elektriciteitscentrale. Je hebt honderden van die centrales nodig om genoeg stroom op te wekken. Het is een kostbare manier van stroomopwekking omdat het veel ruimte en grondstoffen in beslag neemt. Het is nog maar de vraag of de windturbine de oplossing is voor stroomopwekking op grote schaal.

Zon en wind mogen dan gratis heten  te zijn, de energietransitie gaat een bak geld kosten. De Bank of America schat $150.000 miljard tussen 2020 en 2050 zo lees ik in het FD. Dat is ongeveer 6 keer de omvang van de Amerikaanse economie ofwel $ 5000 miljard per jaar. Wereldwijd wordt volgens hetzelfde artikel $ 20.000 geïnvesteerd door overheden en bedrijven. Dat betekent dat elk jaar een kwart van dat bedrag naar de energietransitie zal moeten gaan.

De energietransitie is begonnen met het meest misleidende sprookje wat je kunt verzinnen. Zon en wind zijn gratis alsof dat ook niet geldt voor kolen, olie en gas.  Die  hebben we ook zomaar cadeau gekregen van moeder aarde. Maar met de winning komen de kosten.

Dat geldt ook voor wind en zon energie. Ook daar komen de kosten bij winning. En wat voor kosten! Wat is er allemaal niet aan grondstoffen en productiekracht nodig om windmolens en zonnepanelen te maken en te laten werken?

We zijn inmiddels zover dat de vraag opduikt wat het eerste opgebruikt zal zijn, fossiele brandstoffen of de grondstoffen die nodig zijn om al wat elektrisch is te bouwen? “Windmolens, batterijen, zonnepanelen: ze worden gemaakt met grondstoffen die niet voor het oprapen liggen. Het aanbod van allerlei metalen kan de vraag niet bijbenen omdat ook op dat vlak te weinig is geïnvesteerd”, zegt Martyn Hole, directeur belingen bij Capital Group.

'We gaan de komende jaren tegen serieuze aanbodtekorten aanlopen', voorziet Hole. 'In een elektrische auto zit zes keer zoveel koper als in de brandstofvariant. De impact van elektrificatie op de vraag naar koper wordt dus enorm. En wat te denken dan alle kabels die van offshore windparken naar land moeten? En dan hebben we het nog niet eens over andere metalen zoals nikkel en zink.’ Hoe hoog de kosten ook precies gaan uitvallen: de rekening zal gepeperd zijn. 'Overheden kunnen dit niet financieren', zegt Neiss. 'De private sector moet bijdragen.' Maar hoe?” (Financieele Dagblad) 

Het hierboven geciteerde Financieele Dagblad schreef het volgende over de kosten van een Europees elektriciteitsnetwerk voor de elektrische auto.

"Het aanleggen van de elektrische infrastructuur kost veel geld. Voor heel Europa ligt er een plan op tafel voor 3,4 miljoen publieke en 29 miljoen private laadpalen. Die kosten komen neer op zo’n €40 mrd volgens een recent rapport van McKinsey. En daar blijft het niet bij. Ook moet er worden geïnvesteerd in het elektriciteitsnetwerk (€41 mrd) en de energieopwekking (€74 mrd)." (Financieele Dagblad)

(wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten