maandag 13 april 2020

MONDKAPJE

 
Zelfportret met mondkapje
Ik ben blij dat ik in een land woon waar ik als doorsnee burger tijdens deze crisis geen mondkapje hoef te dragen. Ik behoud daardoor mijn gevoel van vrijheid. Ik ben allergisch voor onvrijheid.  Ik heb al moeite genoeg om me aan de opgelegde beperking van bewegingsvrijheid te houden. Ik hou me er aan omdat ze het algemeen belang dienen,  om mijn medeburgers en mezelf te beschermen tegen besmetting. Tegelijk zorg ik zo voor dat de nationale zorgcapaciteit groot genoeg blijft om de zieken, die er ondanks de genomen maatregelen zijn, te verzorgen.

Ik ben ook blij dat ik in een transparant land woon waar de regering open en duidelijk verantwoording aflegt over het hoe en waarom van de maatregelen. Ook dat werkt mee om mijn gevoel van vrijheid te behouden. Ik leg mij immers beperkingen op vanwege zoals premier Rutte regelmatig op persconferenties zegt, wij een afspraak hebben. Wij als burgers hebben een afspraak met onze regering. Wij doen wat ze ons vragen, zij leggen ons open en eerlijk uit waarom ze dat van ons vragen.

Dat werkt alleen als er onderling vertrouwen bestaat tussen burgers en overheid. Ik heb ervaren dat zo een onderling vertrouwen tussen burgers en autoriteiten zeldzaam is in veel landen, zeker in crisistijd. Want als er onder normale omstandigheden al geen vertrouwen is, dan wordt die in crisistijd nog minder.

In veel landen is niet vertrouwen maar wantrouwen normaal, wantrouwen dat met onderdrukking wordt beantwoord door de overheid waardoor het nog groter wordt. 
Waar wantrouwen bij gebrek aan transparantie de norm is, is verwarring normaal. Verwarring die wordt aangewakkerd door sensatiezucht en complottheorieën in de media. Die zijn ook niet te vertrouwen als gevolg van corruptie en omkoping. Burgers in dictatoriale landen zijn overgeleverd aan de duivel en zijn moer. 

Ik ben blij dat ik in een land woon waar de media zich niet lenen voor overheidspropaganda, maar zich laat leiden door het publieke belang. Over wat wel en niet publiek belang is, kunnen we van mening verschillen. We hebben de vrijheid om daarover in alle vrijheid te bakkeleien dankzij vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vereniging.

Daar waar deze vrijheden ontbreken, zoals bijvoorbeeld in China en Rusland maar ook in heel veel Derde Wereld landen, zal het onderlinge wantrouwen tijdens een crisis leiden tot meer repressieve maatregelen. Een regering die drukker is met het controleren, beboeten en onderdrukken van zijn eigen burgers in plaats van de crisis op te lossen, wekt nog minder vertrouwen.  Ik ben blij dat we in Nederland een afspraak hebben en op die afspraken vertrouwen in plaats van toevlucht te nemen tot het dreigen met boetes en controles, met handhaving en politie acties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten