vrijdag 26 april 2019

MAKE LOVE NOT WAR (WERKTITEL) 9. HENT

 
"Madonna tussen Brussel en Antwerpen", een fotocollage van © petrus, 2009-2010

We liften in twee groepen van twee en voor het geval er wat mis mocht gaan, spreken we af dat we na de dag van vertrek elkaar in ieder geval onder de Eiffeltoren zullen treffen. Een andere plek in Parijs weten we zo gauw niet te verzinnen en de Eiffeltoren kun je altijd en overal vinden. We kunnen goedkoop slapen in een studentenhuis voor buitenlandse studenten in Parijs waar we het adres van hebben. Dus dat is geregeld. Met ongeveer 50 gulden op zak en heel weinig bepakking staan we ’s morgens vroeg langs de weg. 

Ik lift samen met Harry. Hij verschijnt in zijn gebruikelijke kleurloze regenjas vol vlekken. Ergens in zijn middelbare school tijd heeft Harry al besloten dat een smerige regenjas getuigt van een keiharde afwijzing van de burgermaatschappij die hij verantwoordelijk houdt voor alle ellende en wantoestanden in de wereld. Of de burgers dat snappen weet ik niet maar als kleinburger ben ik bezorgd dat zijn jas de nette auto rijdende burger zal afschrikken tijdens het liften en dan komen we natuurlijk nooit in Parijs. 


De ongekuiste versie.



Maar het valt gelukkig mee. Burgers zijn soms ruimdenkender dan je vermoedt. We krijgen zonder al te veel moeite een lift zodat het eerste stuk van Nijmegen naar Antwerpen sneller gaat dan we hadden durven hopen. Ter hoogte van Gent duurt het wat langer totdat een vrachtwagen met naar blijkt bestemming Parijs naast ons stopt. Voor het eerst van mijn leven zit ik in een truckers cabine. Dan zit je pas hoog boven de weg. Je overziet de hele weg met links en rechts speelgoedautootjes om je heen en langs de weg speelgoedhuisjes.

Onze nog jonge chauffeur vraagt met een sterk Vlaams accent waar we vandaan komen. Hijzelf is van Hent en onderweg naar de Hallen in Parijs. Hent? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik vraag ik hem bij welke grote Belgische stad Hent ligt. Hij kijkt me verbaasd aan vanachter zijn grote stuurrad. Hent is Hent en niks anders. Dat helpt niet. Ik dring aan op meer informatie. Nu wordt hij ongeduldig en roept een paar keer Hent alsof ik doof ben. Dan ineens vraagt hij of ik nooit gehoord heb van Hent en Bruhe?  Bruhe? Dat klinkt bekend en dan ineens valt het kwartje. Hij bedoelt Gent en Brugge. Hij spreekt de zachte G uit als een H. Hoe moeilijk kan taal zijn? Zo zie je maar weer dat reizen goed is voor je taalontwikkeling.


(verschijnt elke vrijdag)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten