dinsdag 9 april 2019

DE EENZAAMHEID VAN DE ONGELOVIGE 85




Heb ik eindelijk een nieuw plan voor mijn toekomst, komt daar ineens Philips met een geheel eigen plan voor mijn toekomst. De minzame, voortdurend pijp rokende Gerard Slot, chef van de Technisch Commerciële Informatiegroep, deelt mij mee dat ik mee mag doen aan een deeltijdcursus voor toekomstig Philips management. Wie ben ik om zo een uitnodiging af te slaan? De cursus wordt elke vrijdag gegeven in het Philips hoofdkantoor.

Van elke hoofd industriegroep mogen maximaal twee mensen aan de cursus meedoen. Op de eerste cursusdag blijkt dat ik de jongste  ben met ook nog eens de minste ervaring en niet meer dan een middelbare school opleiding. De meeste cursisten hebben de Hogere Technische School met succes afgelegd en sommigen zijn zelfs al eens uitgezonden geweest naar Philipsbedrijven in het verre Azië. Ik ben én het broekje én het buitenbeentje van de club.

De cursus is breed van opzet, zeer leerzaam en ook nog eens  onderhoudend. Je leert er meteen ook veel nieuwe mensen kennen, wie weet je latere collega's. Maar zo ver is het nog lang niet. Ik moet eerst nog door de molen van de cursus die naar ik vermoed ook is bedoeld om een selectie te maken voor toekomstig Philipstalent op leidinggevend niveau. We worden permanent begeleid door een psycholoog die voortdurend aantekeningen maakt en zich af en toe zich mengt in een gesprek.

We krijgen les van ervaren Philipsmannen uit heel verschillende uithoeken van het immens grote bedrijf, over heel diverse onderwerpen waarbij gebruik wordt gemaakt van nieuwe lesmethoden. We doen aan productieplanning, we leren het Philips jaarverslag lezen, we krijgen de beginselen van marketing, we bezoeken de lopende band waar televisies gemaakt worden, we maken kennis met afdelingen waar producten ontworpen worden, we zien in het Natuurkundig Laboratorium de technieken van de toekomst.
We bezoeken de Philips studio's voor geluidsproeven en het testen van filmapparatuur, televisie studio’s, het Philips museum, de glasblazerij, het gloednieuwe computercentrum, enz.
 

We krijgen tevens les in praktische vaardigheden als vergaderen, toespraken houden en debatteren waarbij de video recorder wordt gebruikt om na afloop onder leiding van een deskundige ons verbale gedrag te analyseren. We leren onszelf zien door de ogen van anderen wat soms verbazing wekt of zelfs gêne. Het valt me op hoe behendig we zijn elkaar af te troeven of met allerlei tactieken van thema of onderwerp te veranderen. Bluf is nooit ver weg ook al zijn we allemaal keurige Philipsjongens.

(verschijnt elke dinsdag)

1 opmerking: