dinsdag 23 oktober 2018

DE EENZAAMHEID VAN DE ONGELOVIGE 62

Ansichtkaart van Eindhoven uit 1914 met de Rechtestraat. Eindhoven is een samenraapsel van dorpen aaneengesmeed tot een stad.

Hoe klein onze afdeling ook is, we hebben een boekhouder, een gewichtig kijkend man met zwaar montuur, formeel gekleed in donker pak, wit overhemd met stropdas. Zijn houvast in de wereld is administratieve orde. Zodra hij ook maar het vermoeden heeft van eigengereid optreden van een van ons, komt hij zijn beklag doen. Hij is het tegengestelde van onze goedmoedige tekenaar, een  mopperaar in altijd dezelfde gebreide trui. 

Waar zijn misnoegen over de wereld vandaan komt, is niet duidelijk. Misschien is het een vage teleurstelling over het leven in het algemeen, misschien omdat het hem niet gelukt is een echte kunstenaar te worden? Hij tekent voor onze brochures. Het zijn strakke lijntekeningen volgens de regelen der kunst. We beschikken ook nog over de luxe van twee loopjongens die door de gebouwen zwerven om dummy’s van apparaten op te halen die getekend of gefotografeerd moeten worden. 

Terug achter mijn bureau van een van mijn eerste gesprekken met mijn afdelingschef merk ik dat mijn nog onbeschreven schrijfblok en nieuwe balpen vastgeplakt zitten aan het bureaublad. Een flauwe pesterij bedoeld om mijn reacties te peilen. Het lijkt me het beste er geen aandacht aan te besteden.

Ik meen te merken dat collega E. zich een beetje schaamt voor de grap. Hij begint een bemoedigend praatje met me. Ik beschouw het als een handreiking.E. is de versierder van de radio in de vensterbank. Nu de vrede tussen ons is getekend begint hij te vertellen. Hij is bij Philips helemaal niet op zijn plaats. Zijn grote doel in het leven is toneelspeler worden. Hoe eerder hij weg kan bij Philips hoe beter maar daarvoor moet hij eerst slagen voor het toelatingsexamen voor de toneelschool in Arnhem. Tot die tijd maakt hij technisch commerciële informatie over grammofoons. Hij is getrouwd en woont in Eindhoven, in het stadsdeel Gestel.

Eindhoven is dan nog min of meer een samenraapsel van de dorpen Strijp, Gestel, Woensel, Tongelre en Stratum die door Philips en in mindere mate de van Doorne’s Autofabrieken DAF,  Bata en nog wat andere grootindustrie aan het begin van de 19e eeuw zijn aaneen gesmeed tot een stad. Voor de zogenaamde echte stadsmensen, veelal hoger opgeleide import, is Eindhoven een groot dorp. Voor mij is Eindhoven de eerste grote stad waar ik kom te wonen.
(verschijnt elke dinsdag)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten