De vliegreis naar Chili was niet duur maar we
hebben ook ontdekt hoe dat komt. Tenminste dat denken we. Als je de
minimumprijs betaalt dan krijg je ook een ministoel in de
economy-klasse. In zo'n ministoel kun je net zitten zonder je benen
te hoeven optrekken. Als de passagier voor je besluit om zijn
rugleuning in de luierstand te zetten ben je de klos want dan zit je
zowat met je neus op het mini TV schermpje dat achterop diens leuning
zit gemonteerd. De aangeboden maaltijden op je opklaptafeltje moet je
met een minimum aan armbewegingen eten anders is de kans groot dat je
de maaltijd van je buurman van zijn opklaptafeltje stoot.
Maar geen nood. KLM en AIR France hebben bedacht
dat je extra been- en zitruimte kunt kopen. Voor het luttele bedrag
van € 30 of wie nog meer wil € 70 of zelfs nog meer koop je extra
stoelruimte. Een slimme manier om naast de al bestaande eerste,
bussiness en economy klasse wat extra klassen in te voeren. Wie geld
heeft, kan het dan breed laten hangen. Een wet zo oud als de wereld,
zo heb ik al vroeg van mijn moeder geleerd.
Over de service van de KLM vlucht naar Santiago
kunnen we verder geen klagen. De maaltijden waren voor een vliegreis
redelijk. Tijdens de ruim 12 uren durende vlucht kwam het
cabinepersoneel regelmatig langs met drankjes ter voorkoming van
uitdroging van ons passagiers. Er was ook zelfbediening achter in het
vliegtuig. Daar kon je drinken halen en zelfs wat snacks. Een vlucht
zeelieden op weg naar hun vissersschip ergens bij de kust van Chili,
maakte er dankbaar gebruik van. Ze sleepten met blikjes drank en
nootjes.
Schiphol verpozen in een Delfts blauw servies. Nederland wordt steeds beter in toerist vermarkting. Het heeft iets weg van Alice in Wonderland maar de sfeer is wel heel ernstig. |
In Sao Paulo moesten we helaas overstappen naar
een vliegtuig van de Braziliaanse maatschappij GOL. Met de extra
reistijd hadden we al rekening gehouden en de lange wandeling door de
zo goed als lege gangen van het vliegveld was wel een goede
ontspanning na bijna 13 uur in een kinderstoel te hebben gezeten.
Maar dat we weer 4 uur zouden vliegen, viel toch tegen. Bovendien was
de service in het vliegtuig minimaaltjes. Niet best eigenlijk.
Dat moesten we helaas ook vaststellen van onze
terugvlucht met Air France. Uiteraard zaten we ook op die vlucht in
kinderstoelen maar was de service ook niet al te best. We kregen
droog brood bij de warme maaltijd met als keuze kip of kip want de
bief was op. Tijdens de hele nachtvlucht kwam niemand ons met een
drankje tegen uitdroging storen. Je kon het ook wel achter in het
vliegtuig halen maar met mondjesmaat.
Naast me kwam een reus van een man zitten. Als hij
zijn arm op onze gemeenschappelijke stoelleuning legde, moest ik
noodgedwongen schuin gaan zitten wat in een kinderstoel natuurlijk
niet gemakkelijk gaat. Gelukkig was het een lieve reus. De heel bijna
12 uur durende vlucht probeerde hij zich zo klein mogelijk te maken.
Daar was ik hem erg dankbaar voor. Meteen toen hij zat, viel hij in
slaap. Blijkbaar had hij al een vermoeiende reis achter de rug toen
hij in Santiago instapte.
Schiphol, landmeter, 21 november 2014. Er wordt constant verbouwd op Schiphol. Altijd maar aanpassen aan de nog altijd groeiende stroom reizigers. Hoe lang nog? |
Eenmaal wakker vroeg ik hem naar zijn beroep. Hij
bleek een Russische zeeman te zien in dienst van een Nederlandse
sleepboten maatschappij. Ze hadden een pontveer dat in Griekenland
was gemaakt, helemaal naar Punta Arenas versleept, dat is zowat het
zuidelijkste puntje van Chili, het laatste stukje land voordat je
naar de Zuidpool vaart. Ze waren 2 maanden onderweg geweest. De zee
bij Vuurland was wild geweest en er woei een harde koude wind. Hij
rilde nog na. Op mijn nieuwsgierige vraag wat zijn bekwaamheden
waren die hadden gemaakt dat hij werd ingehuurd door een Nederlandse
sleepdienst maakte hij het internationale geldgebaar van duim en
wijsvinger. Hij was eenvoudigweg goedkoper dan Nederlandse matrozen.
Die Nederlanders, toch altijd goed in het drukken van de kosten. Ik
vind wel dat ze extra stoelruimte voor hem hadden mogen kopen.
Schiphol, Christmas starts at Schiphol, 13 december 2014. De pretenties van Schiphol zijn al net zo groot als het vliegveld. Een slechte marketing spreuk maar ik zeg er meteen bij dat ik niet deskundig ben op dit terrein. |
Voor de volledigheid moet ik nog melden dat hij in
Archangelsk woont, de meest Noordelijke haven van Rusland die bijna
het hele jaar open blijft. Dat betekende doorvliegen naar Petersburg
en dan aansluitend een vlucht van 2 uur naar Archangelsk. Bij hem
vergeleken, hadden wij een korte vlucht en dus geen klagen. Onze
overstap in Parijs was een fluitje van een cent, net als de aankomst
in Amsterdam.
Air France moet bezuinigen. KLM nog niet.
BeantwoordenVerwijderenHé. daar had ik niet aan gedacht. Maar bezuinigen op passagiers lijkt me niet zo verstandig. Als het even kan vermijd ik AF voortaan.
VerwijderenPetrus, ik haat vliegen. Om meerdere redenen, maar die stoelen dragen daar zeker aan bij. Ik ben relatief groot en dan zit je klem. Kunt geen kant uit. Mooie blog!
Verwijderen