vrijdag 17 januari 2014

NIEUW STAATSIEPORTRET KONING WILLEM-ALEXANDER

De drie ontwerpen, schetsen worden ze in de krant genoemd, voor een staatsieportret van koning Willem-Alexander. De jury heeft gekozen voor de ontwerpen van de 3 kunstenaars Iris van Dongen, Rineke Dijkstra en Femmy Otten (van links naar rechts).

Ik was niet van plan mijn ontwerp voor een staatsieportret van koning Willem-Alexander te presenteren maar toen ik gisteren de ontwerpen (schetsen volgens de krant) zag, besloot ik het toch maar te doen zodat niemand straks kan zeggen dat er geen andere keus was. 

Ik heb het op de eerste plaats eenvoudig gehouden, een foto in zwart/wit. IK heb een variant gemaakt waarop het borduursel goudkleurig is gemaakt. Als ik het goed heb, wil koning Willem Alexander het zelf ook eenvoudig houden. De foto is gemaakt van TV tijdens het uitspreken/voorlezen van de troonrede, zowat het enige moment dat de koning nog nadrukkelijk zijn rol van koning publiekelijk speelt. Op de foto is als achtergrond de bekleding van de troon te zien. Dat is het koninklijke element in de foto. Femmy Otten heeft dat detail ook gebruikt  in haar ontwerp.

In mijn ontwerp staat het pochet (lefdoekje) centraal (  Iris van Dongen heeft dat element ook gebruikt maar minder centraal) met daarboven een bescheiden versiersel. Deze compositie benadrukt dat koning Willem Alexander voor alles een burger-koning is of misschien nog beter uitgedrukt een erfelijke president. Daarmee staat koning Willem Alexander in de traditie van Nederland dat immers als Republiek begonnen is en pas veel later een koninkrijk is geworden. In veel republieken is precies het omgekeerde gebeurd. 

Enkele van de voorvaderen van koning Willem Alexander waren actieve burgers met gevoel voor ondernemerschap. Aan zijn sobere burgerkleding te zien plaatst koning Willem-Alexander zich ook in deze traditie. Hij wil een doener zijn. Welnu, dat is hij op de onderstaande foto ook. Hij leest de troonrede voor. Het is daardoor een dynamisch portret. Geen koning die je van boven staat aan te staren maar die net als zijn onderdanen druk bezig is voor en met zijn land en volk.

Tot slot moet me van het hart dat ik dit onderwerp ook veel beter vind passen bij de moderne staatsieportretten van zijn moeder prinses Beatrix.



Petrus, ontwerp voor een Staatsieportret van Koning Willem-Alexander,  bewerkte foto, afmeting naar wens.


Hetzelfde ontwerp als boven maar dan met goud ingekleurd borduursel.



2 opmerkingen:

  1. Mag ik zeggen dat ik die middelste foto, Rineke Dijkstra, absoluut een verschrikking vind om te zien? Ja, dat mag ik zeggen! Die van jou is wel origineel, maar doordat je zijn hoofd niet helemaal ziet, valt die denk ik af bij de keuzecommissie.

    BeantwoordenVerwijderen