zaterdag 18 januari 2014

FOTOBOEK MARRAKECH II

Marrakecht, 10 januari 2014


Veel interactie op deze foto. De slager links maakt een gebaar om aan te geven dat hij niet wil dat ik een foto maak. Daarom kijkt de slager naast hem naar mij en draait de man met de brommer zich om om te zien wat er aan de hand is. De vrouw kijkt naar mij maar weet niet goed waar het over gaat. Tegelijkertijd druk ik af. Marrakecht, 10 januari 2014


Deze man trachtte ons telelens als we langs kwamen, zijn restaurant in te praten. Ik vond dat ik daarom ook wel dat ik een foto van hem mocht maken. Zoals je ziet, vond hij dat ook.


Met een gids wandelen we door een van de vele leerlooierijen die Marrakech heeft. Deze man schraapt het vet van de huid. Marrakecht, 10 januari 2014


Dezelfde leerlooierij als van de foto hierboven. Nadat het vet is afgeschraapt, wordt de huid met duivenstront (dat is een natuurlijk bleekmiddel) in zo'n put als hierboven gewassen. Daarna wordt in een volgende put de huid opnieuw in een bad gedaan waarna het in een kleurenbad gaat. De gehele bewerking is met natuurproducten waardoor het gruwelijk stinkt, vooral de duivenstront, en de arbeidsomstandigheden niet best zijn maar natuurproducten hebben nu eenmaal hun prijs. Marrakech, 10 januari 2014. 


Hier worden huiden binnenbracht met de kruiwagen om gewassen te worden in de duivenstront.Marrakech, 10 januari 2014.


Een waterfontein midden in de wijk. Blijkbaar hebben nog niet alle huizen stromend water. Marrakech, 10 januari 2014.


De man links brengt per fiets water rond. De muilezel met kar kun je huren voor vervoer. Dit is een kolenboer midden in de wijk. Marrakech, 10 januari 2014.


Veel mensen zijn fotoschuw wat niet zo gek is want veel toeristen gedragen zich als brutale mussen die alles wat hun voor de voeten komt op de foto zetten. Voor de lokale bevolking is dat vaak onbegrijpelijk. Deze man had er echter geen enkel probleem mee toen ik aan hem vroeg of ik een foto van hem mocht maken. Het is een mooi portret geworden waar klassieke kleding (de kaftan) moderne kleding ontmoet (de Amerikaanse baseball pet). Inderdaad, we leven in een global village. Marrakech 10 januari 2014.


De ingang van de wolsoek. De gekleurde wol zie je verderop hangen. Er hing nu beduidend minder wol dan 45 jaar geleden toen we ook deze soek bezochten. Marrakech 10 januari 2014.

2 opmerkingen:

  1. Mooie sfeerreportage, maar foto's maken zonder toestemming: foei :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ZJA
      Voorde portretten en de foto's in de leerlooierij had ik steeds toestemming. de andere foto's zijn straatfoto's en als mensen niet willen, maak ik ze niet.

      Verwijderen