Jeff Koons' Oranje Balloondog in landschap (een fotomontage van Petrus) |
Dat ik negatief reageer op Koons komt
vanuit mijn onderbuik zoals het werk van Koons ook uit zijn onderbuik
komt. Dat is toch wat NRC Kunstcriticus Hans Hartog den Jager
beweert over Koons en zijn kritici in zijn stukje over Jeff Koons en
diens werk (3 janurai j.l.). Maar hij beweert wel meer over Koons
waar ik om moet lachen. Hartog den Jager schrijft dat als ik door de
illusie van glitter en kitsch heen kijk, ik een virtuoos spel zie met
materialen en technieken. Maar ik kan kijken tot ik er bij neer val
maar ik zie het niet. Koons maakt zelf niks met materiaal en
techniek. Hij laat het maken.
Zodra het gemaakt is, ja dan speelt hij
inderdaad een virutoos spel maar dan wel een van woorden met als doel
zijn kitsch en glitter zo goed mogelijk aan de man te brengen. En met
resultaat. Samen met zijn kunstknechten van het galerie en
veilingwezen slaagt hij erin om 43,5 miljoen Euro op te halen voor
zijn oranje ballonhond. Denk eens even na wat een gewoon mens met
zoveel geld niet allemaal zou kunnen doen. Maar ja, kunst is
kunst en al het andere is al het andere en dat is dan vooral geld.
En voor wat wordt dat betaald? Voor een
uitvergrootte, in roestvrij staal gegoten kopie van een hond die
ballonkunstenaars op kinderfeestjes al blazend in elkaar knutselen.
Hij heeft die hond niet zelf verzonnen, net zo min als de
basketbal ballen en de stofzuiger die ergens in een museum in een
vitrine hangen. Koons is als een sneldichter op een feestje, maar dan
met beelden. Zoals een sneldichter bij elk woord dat een feestganger
roept, tot groot vermaak van de feestgangers een cliché-rijmpje ophoest, zo maakt Koons van elk beeldcliché -hij noemt dat een icoon- een monumentale kopie.
Koons legt gelukkig ook zelf wat uit
over zijn ballonhonden. Hij was van jongs af aan al geinteresseerd in
alles wat opblaasbaar is. Zoals het elk groot talent betaamt, is hij er dus vroeg mee begonnen. Vervolgens krijgen we te horen dat hij
elke ballonhond zijn eigen kleur heeft gegeven dat hem uniek maakt en
meteen ook laat zien aan het publiek dat “every color is perfect”
.
Ze zijn van puur materiaal gemaakt en
gevuld met lucht. Hoe meer lucht, hoe optimistischer. Net als bij de
mens, zegt Koons. Wie ademt die leeft, wie alleen uitademt gaat dood
en hij demonstreert in het filmpje de laatste ademtocht van een
stervende. Is het misschien een idee dat hij zijn eigen adem in de
ballonhonden blaast zodat ze een teken van leven worden van Koons
zelve? Over gebakken lucht gesproken.
Koons noemt in het filmpje zijn
ballonhonden iconen van monumentaal materialisme. Right, ben ik het
mee eens. Het is puur materialisme. Van enige geestelijke inhoud is
geen spoor te bekennen. Tenminste als je niet trapt in zijn
pseudofilosofische beschouwing dat zijn ballonhonden een dialoog
voeren met de buitenwereld. Hij bedoelt daarmee de weerspiegeling van
de omgeving in het perfect gladde oppervlak van de ballonhond net
zoals die weerspiegeld wordt in een pas gewassen en glimmend gepoetste auto
of in een modern glasgebouw.
Koons met zijn ballonhonden is dus
eigenlijk een veredelde autoverkoper. Zo is hij ook gekleed. Hij is de makelaar van de
consumptiemaatschappij. Consumeren als tijdverdrijf en
levensvervulling. Koons is daarmee ook de priester van de materialistische
maatschappij waaruit elke spiritualiteit is verdwenen. Dat is wat
Koons is en zo mag hij wat mij betreft in elk museum aangeprezen
worden.
Typisch voorbeeld van mijn afkeer van moderne kunst!
BeantwoordenVerwijderen@ZJA
VerwijderenNiet alle hedendaagse kunst hoop ik?